مکان یابی بهینه ایستگاه های آتش نشانی(روش تحقیق)
- شناسه خبر: 16265
- تاریخ و زمان ارسال: 2 اردیبهشت 1396 ساعت 10:05
روش تحقیق
این پژوهش برای مکان یابی صحیح ایستگاه های اتش نشانی می باشد و با تاکید بر نگرش سیستمی ابتدا متغیرها و عوامل تاثیر گذار بر آسیب پذیری ناشی از حریق و حادثه ذکر گردیده که در ان ها از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است سپس با استفاده از نرم افزار اطلاعات جغرافیایی(GIS) به بررسی وضعیت فعلی شبکه های حمل ونقل شهری و تعیین مکان های بهینه ایستگاههای اتش نشانی جهت کاهش اثرات حوادث در شهر پرداخته است
ضرورت تحقیق
مجموعه بررسی ها و تجزیه و تحلیل های انجام شده در مورد حوادث آتش سوزی و نحوه عملکرد ایستگاه های آتش نشانی نشانگر آن است که محدودیت ها و نارسایی های عمده ای درمکان گزینی و عملکرد مطلوب ایستگاه ها وجود داد این مشکلات را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد.
- عدم انطباق مکان و شعاع پوشش ایستگاه ها با کانون های بالقوه ی آتش سوزی
- عدم تناسب تعداد ایستگاه ها با تعداد جمعیت تحت پوشش
- عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاه ها با الزامات و بافت شهری
- عدم تناسب توزیع مکانی ایستگاه ها با استاندارد پوشش زمانی
- ناکافی بودن تعداد ایستگاه ها نسبت به هردو معیار جمعیت و مساحت شهر
مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی تحت تاثیر معیارها وضوابط مختلفی هستند که بررسی انها درقالب سنتی و استفاده از نقشه های کاغذی بسیار مشکل است در این تحقیق سعی شده با استفاده از از سیستم اطلاعا جغرافیایی GIS و ترکیب نقشه ها ولایه های مختلف ضمن در نظر گرفتن اولویت ها ومعیارها، بهترین مکان ها برای تاسیس ایستگاه در شهر پیشنهاد شوند.
معیارها وضوابطی که به منظور مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی در نظر گرفته می شود از نظر قالب و ماهیت بسیار متنوع هستند اما به طور کلی می توان در دو قالب معیارهای کمی و کیفی بررسی شوند
- ضوابط مرتبط با خصوصیات مکانی ایستگاه های آتش نشانی
- ضوابط مرتبط با خصوصیات مکانی ایستگاهها آتش نشانی در ارتباط با سایر عناصر شهری
تعیین معیارها و شاخص های مهم در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی
باتوجه بررسیهای کارشناسان و تجارب بدست امده از عملکرد نیروهای امدادی در حوادث گذشته چهار معیار اساسی رابه منظور مشخص کردن زمیهای مناسب جهت احداث ایستگاه های آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته است .
۱-دسترسی(فاصله از معابر):
یکی از مهمترین معیارها در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی توجه به عامل دسترسی می باشد .قرار گیری ایستگاه های اتش نشانی در کنار معابر شریانی در اولویت می باشد چرا که از این طریق سرعت عملکرد ایستگاههای تاحد زیادی بیشتر می شود بنابراین خیابان ها از نظر سطح دسترسی و عرض به سه دسته تقسیم می شوند
- معابر درجه ۱: خیابانهای شریانی درجه یک باعرض بالای ۳۰متر.
- معابر درجه ۲: خیابانهای شریانی درجه دو و باعرض بین ۲۰تا ۳۰متر.
- معابر درجه ۳: خیابانهای جمع و پخش کننده با عرض بین ۱۰تا ۲۰متر .
در این معیار هرچه مکان مورد نظر به معابر نزدیک تر باشد جهت احداث ایستگاه مناسب تر است .
۲-تراکم جمعیت
از انجا که بیشترین میزان آسیب و تلفات مربوط به مناطق مسکونی می باشد بنا بر معیار جمعیت هرکجا که تعداد جمعیت و تراکم بیشتری داشته باشد نسبت به سایر مناطق جهت احداث ایستگاه در اولویت می باشند .لذا دوری و نزدیکی ایستگاه ها به مناطق با تراکم جمعیتی بیشتر به عنوان یکی از معیارها جهت احداث ایستگاه اتش نشانی می باشد .
۳-اندازه زمین جهت احداث ایستگاه
برای احداث ایستگاه آتش نشانی ضوابط فیزیکی زیادی دخیل می باشند که جهت احداث ایستگاه در مناطق پرجمعیت قطعه زمینی به مساحت ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ معمولا باید در نظر گرفته شود.
۴- همسایگی های سازگار و ناسازگار جهت احداث ایستگاه:
همسایگی های ناسازگار معیارهایی هستند که بنابه دلایل مانند ایجاد ترافیک مانع خدمات رسانی به موقع نیروهای امدادی می شوند و تاحد امکان احداث ایستگاه جدید نباید در مجاورت انها قرار بگیرند نمونه هایی از کاربری های ناسازگار شامل مراکز درمانی، مراکز آموزشی ، مراکز مذهبی می باشند همسایگی های سازگار شامل کاربری هایی می شود که پتانسیل ایجاد خطر و حادثه در ان ها به مراتب بیشتراز بقیه می باشد و همجنین خسارت جانی ومالی ناشی از اسیب دیدن و حریق در انها بسیار زیاد ودامنه گسترده ای داردسرعت عمل نیروهای آتش نشانی در این موارد باعث کاهش چشمگیر خسارت جانی ومالی می شود در نتیجه نزدیکی ایستگاه ها به این گونه کاربری به عنوان یکی از معیار های مکان یابی ایستگاه ها در نظر گرفته می شود برخی از کاربری های سازگار شامل پمپ بنزین ها ، جایگاه های سوخت و محلهای ذخیره سوخت ، اماکن تجاری ومسکونی ، مراکز گردشگری توریستی می باشد همچنین در مکان یابی ایستگاه های اتش نشانی همجواری با فضای سبز ف پارکها و اماکن ورزشی و پارکینگ ها از اهمیت ویژ ه ای برخوردار می باشد.