بحران در هلال سرخ و درخواست آقای رئیس
- شناسه خبر: 11940
- تاریخ و زمان ارسال: 5 اردیبهشت 1395 ساعت 10:30

بنابر اعلام هلال احمری ها، اکنون امکانات این سازمان تنها در حد پاسخگویی به حوادث کوچک و متوسط است و تاب و توانی برای امدادرسانی و انجام عملیاتهای بزرگ ندارد؛ چرا که تنها یکسوم استانداردهای لازم در آن مهیاست و این در حالیست که منابع اعتباریشان روزبروز آب میرود…
مسوولان هلال احمر چندی است که از کافی نبودن امکانات این سازمان میگویند و تاکید میکنند که باید تکلیف امکانات جمعیت، یکبار برای همیشه روشن شود و امکانات امداد و نجات بر اساس استانداردهای موجود در کشور، ارتقا یابد.
دکتر ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر میگوید که به دنبال معجزه نیستیم، بلکه بر اساس آمارها و استانداردهای کشور صحبت میکنیم و جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین دستگاهها امدادی باید بسیاری از کارهایش را قبل از بروز اتفاقات انجام دهد و همین امر نیازمند اعتبارات مستمر است که متاسفانه از همین مسیر در تنگنا هستیم.
به هر حال اکنون با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید، هنوز از تخصیص اعتبارات سال ۹۴ هلال احمر خبری نیست و با وجود این کاستیها، بودجه این جمعیت باز هم از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سال ۹۳ و ۷۰۰ میلیارد سال ۹۴، به ۵۰۰ میلیارد تومان و بعد از تصویب در مجلس در اقدامی دیگر به ۴۰۰ میلیارد تومان تنزل یافت و استخوانی شد لای زخم بیپولیهای هلالاحمریها…
در شرایطی که تقریبا تکلیف بودجه ۹۵ مشخص شده و از طرفی هنوز چیزی از سیل و آبگرفتگی در چند استان کشور و امدادرسانیها هلال احمر در استانهای درگیر نگذشته، پای صحبتهای دکتر امیر محسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر نشستیم و اوضاع و احوال پولی و انبارهای امدادی و … را جویا شدیم که در پی میخوانید:
روایت مشکلی که با “جمعیت” عجین شده
ضیایی درباره وضعیت اعتباری جمعیت هلال احمر، با بیان اینکه داستان اعتبارات هلال احمر موضوع تازهای نیست و مدتهاست که با هلال احمر عجین است، میگوید: اعتبارات جمعیت هلال احمر در دو بخش قرار میگیرد؛ بخشی از این اعتبارات از محل درآمدهای اختصاصی و منابع پایدار تامین میشود که معمولا جریان آن مستمر و حداقل با سایر بخشهای کشور متناسب بوده، به طوریکه وضعیت کشور به هر شکلی که باشد، منابع اختصاصی جمعیت نیز متناسب با آن است. حال طبیعی است که در این منابع اختصاصی تعهداتی وجود دارد که این تعهدات انجام میشود. البته به طور معمول جمعیت هلال احمر، بخش پشتیبانی و نیروی انسانی ثابت خود را از محل درآمد اختصاصی تامین میکند. بر این اساس این درآمد به طور معمول جریان داشته و حتی در سال ۹۴ نیز میزان تخصیص در این بخش، از سال ۹۳ بیشتر بوده است.
اعتباری که برای هلال احمر تن خواهی بیش نیست
ضیایی در ادامه به بخش دیگری از اعتبارات جمعیت هلال احمر که برای ماموریتهای مهمی چون امداد و نجات داده میشود، اشاره کرد و آن را محل مناسبی برای اقدامات جمعیت در این زمینه نمیداند و به ایسنا میگوید: این بخش در حقیقت تنخواه جمعیت هلال احمر است، در اختیار دولت است و برای حوادث غیرمترقبه پرداخت میشود. بنابراین اگر سیل یا زلزلهای اتفاق افتد، دولت، آن مناطق را از محل اعتباراتی که در این بخش قرار دارد، تعمیر میکند.
۴۵ هزار ماموریت و نجات جان ۳۸ هزار تن در سال ۹۴
رییس جمعیت هلال احمر در ادامه صحبتهایش به آمار و ارقام ماموریتهای امداد و نجات اشاره و اظهار میکند: حال برای تشکیلاتی مانند هلال احمر که هر روز این خدمت را به صورت مستمر ارائه میدهد و در شرایط خاص بروز حوادث غیرمترقبه نیز کارش چندین برابر میشود، این میزان اعتبار کافی نیست. جمعیت هلال احمر در سال ۹۴، ۴۵ هزار ماموریت انجام داده است. حال اگر این میزان را به تعداد روزهای سال تقسیم کنیم، ببینید چه عددی میشود. همچنین در این سال چیزی حدود ۳۸ هزار نفر انسان در این ماموریتها نجات داده شدهاند، البته نمیگوییم که همه اینها در معرض خطر بودهاند، اما به نحوی در این ماموریتها درگیر بودند. در عین حال بیش از ۲۸۰ هزار نفر در سال ۹۴ از سوی جمعیت هلال احمر اسکان اضطراری یافتند.
ضیایی حجم عملیاتهای هلال احمر را بسیار زیاد و سنگین عنوان کرده و ادامه میدهد: در نتیجه چنین دستگاهی که به این شکل ارئه خدمت میکند، نمیتواند با اعتباراتی که فکر میکنند برای شرایط خاص لازم است، اقدام کند. این اتفاق سالهاست که در جمعیت هلال احمر رخ داده و به نظر من باید اصلاح شود.
روایت بیپولی هلال احمر و ۱۰۰ میلیاردی که آب رفت
وی با بیان اینکه گاهی اعتبارات کشور مناسب است و در نتیجه به همه بخشهای کشور اعتبارات خوبی میرسد و جمعیت هم از این قاعده مستثنی نیست، درباره میزان بودجه هلال احمر و تخصیصها به این سازمان در چند سال اخیر، میگوید: در سال ۹۳ از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتباری که برای جمعیت در نظر گرفته شده بود، حدود یکپنجم به هلال احمر پرداخت شد. در سال ۹۴ نیز از ۷۰۰ میلیارد اعتبار هلال احمر، هنوز چیزی پرداخت نشده است. از طرفی برای سال جدید ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای جمعیت هلال احمر در نظر گرفته شد که ۱۰۰ میلیارد آن هم کم شد.
ضیایی میگوید: زمان جبهه و جنگ هنگامی که رزمندگان به خط مقدم میرفتند همه مردم، دولت و مجلس پشتشان بودند و حمایتشان میکردند. هنگام تصویب بودجه هم امدادگران ما در خط عملیات بودند و در استانهای درگیر سیل جان مردم را نجات میدادند. این اقدام احساسی و بدون مطالعه در کاهش اعتبارات هلالاحمر جای سوال دارد. صرفنظر از پرداخت یا عدم پرداخت حتی کل این بودجه، چنین اقدامی غیرمنطقی بود. جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین دستگاه امدادی باید بسیاری از کارهایش را قبل از بروز اتفاقات انجام دهد و همین امر نیازمند اعتبارات مستمر است و متاسفانه از همین مسیر در تنگنا هستیم.
وی میافزاید: سال گذشته را با سختی گذراندیم و ادامه این روند در سال جاری بسیار سختتر خواهد بود. ایران کشور حادثهخیزی است و این مساله برای جمعیت هلال احمر بسیار نگران کننده است. اعتباری که برای هلال احمر در نظر گرفته شده در اصل کم است، اینکه از همین کم هم برداشت شود، منطقی نیست و من تفسیری برایش ندارم. مردم، مجلس و مجموعه کشور نقشی محوری از هلال احمر میخواهند. نمیتوان امکانات بزرگترین دستگاه امدادی را کم کرد و ما برای این موضوع نگرانیم.
هلال احمر باید پیش از بروز حوادث آماده باشد
ضیایی میافزاید: حتی سازمان مدیریت و بخشهای اجرایی هم واقف شدند که در این حوزه نمیتوان به این شکل عمل کرد؛ چرا که ما سازمانی را با شرایط دشوار اداره میکنیم. باز هم میگویم که نکته مهم این است؛ هلال احمر باید بسیاری از اقدامات را پیش از بروز حادثه انجام دهد. بنابراین نباید به اشتباه فکر کنیم که اقدامات جمعیت هلال احمر در زمان بروز سیل یا زلزله باید آغاز شود. بنابراین ما باید از قبل آماده باشیم و بعد از بروز حادثه نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با ذکر مثالی میگوید: به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه در حالت عادی، به اعتبار زیادی نیاز نباشد و با اقدامات عادی آن منطقه را اداره کنیم. در حالیکه اعتبارات سورشارژ و اضافه برای زمانی است که حوادث غیرمترقبه رخ میدهد، خانهای میسوزد، مزرعهای دچار مشکل میشود، کشاورزی از بین میرود و.. . بنابراین هزینههای مازاد باید برای این اقدامات و تامین امکانات لازم صرف شود. بنابراین ما باید بسیاری از اقداماتمان را پیش از بروز چنین حوادثی انجام هیم و آماده باشیم. این کار نیازمند اعتبارات مستمر است و در همین قسمت است که جمعیت هلال احمر با تنگنا مواجه است.
گذر سخت هلال احمر از گذرگاه ۹۴
رییس جمعیت هلال احمر میگوید: جمعیت هلال احمر سال ۹۴ را واقعا به سختی گذراند. به عبارتی ما از شرایط آمادگیمان استفاده کردیم تا بتوانیم سال را بگذرانیم و در عین حال آماده باشیم. حال با این شرایط دشوار گذر از سال جدید به سختی امکانپذیر است، آن هم به شرط اینکه اتفاق مهمی رخ ندهد که چنین چیزی هم قابل پیشبینی نیست. چرا که به هر حال ایران یک کشور حادثهخیز است و هر روز در معرض اتفاقات بزرگ، کوچک یا متوسط قرار دارد.
ایران به امداد و نجات رسمی نیاز دارد یا خیر؟
ضیایی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پاسخگویی مناسب جمعیت هلال احمر در حوادث به دنبال گشایشهای اعتباری در سال ۹۵، میگوید: البته حتی اگر امسال هم اعتبارات خوبی داشته باشیم که امیدورام این اتفاق بیفتد، باز هم این راهحل اساسی نیست و ما باید به دنبال راهکار اساسی برویم. بر این اساس کشور باید بالاخره تکلیف را روشن کند که آیا به یک سازمان امداد و نجات رسمی نیاز دارد یا خیر. اگر چنین سازمانی نیاز است، نمیتوان آن را به این صورت اداره کرد.
نیاز سالانه ۸۵۰ میلیارد تومانی برای اداره ۱۰۰۰ پایگاه هلال احمر
وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت هلال احمر ۱۰۰۰ پایگاه در کشور دارد، درباره میزان هزینهای که برای اداره این پایگاهها نیاز است، میافزاید: اکنون برای اداره پایگاهها و ارایه خدمات به هموطنان، در هر پایگاه ۱۵ نفر به شکل شیفتی فعالیت دارند؛ برای گردش عادی آنها، بدون احتساب توسعه و تعمیرات آنها، بابت هر پایگاه به ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار در سال نیاز داریم. حال اگر این اعداد را ضرب کنیم، میشود ۸۵۰ میلیارد تومان. یعنی اگر بخواهیم در همین سطح با همین کیفیت و در همین شرایط، بدون توجه به مسائلی چون انبارها، بالگرد، تامین آمبولانس، ستهای نجات و هزینههای ستادی، خدمت ارایه دهیم، به این میزان اعتبار نیازمندیم. حال ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار با تخصیص ۷۰ یا ۸۰ درصدی، تنها میتواند اداره همین ۱۰۰۰ پایگاه را تامین کند.
معجزه نمیخواهیم
ضیایی با بیان اینکه ما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، ادامه میدهد: در عین حال ما معتقدیم این خدمات کافی نیست و در وضعیت مطلوب قرار نداریم. در این راستا اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای کشور، وضعیت مطلوب را تامین کنیم، به حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پایگاه نیازمندیم. اما ما اکنون به توسعه فکر نمیکنیم. در حال حاضر جمعیت هلال احمر به ازای هر ۱۷۵۰ کیلومتر مربع از خاک کشور، پایگاه دارد، این در حالیست که طبق استانداردهای موجود باید در هر ۵۰۰ کیلومتر مربع پایگاه داشته باشیم. بنابراین ما هیچ معجزهای نمیخواهیم و حرف گزافهای نمیزنیم، بلکه همه گفتهها و درخواستهایمان بر اساس آمار و عملیات است.
تکلیف امداد و نجات مشخص شود
رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیتهای این سازمان در ایام نوروز ۹۵، میگوید: در شرایط نوروز، حدود ۲۵ هزار امدادگر در پایگاههایمان فعال بودند که ۲۰ هزار نفر از آنها در بخش جوانان و تعدادی هم از داوطلبان بودند. حال برای گردش این پایگاهها نیروی انسانی حدود ۳۰ هزار نفره نیاز داریم. در حالیکه امکاناتمان در سازمان در وضعیت مطلوب قرار ندارد و ما یکسوم وضعیت مطلوب را داریم. بنابراین یک جایی باید تکلیف موضوع مهم امداد و نجات مشخص شود. ما نمیگوییم که هلال احمر این وظایف را برعهده گیرد، هر دستگاهی که میخواهد بیاید این مسوولیت را انجام دهد. منتها نباید مسوولیت را به یک دستگاه بسپاریم، اما اعتبارات و امکانات لازم و اختیاراتش را ندهیم. این کار باعث میشود که ماموریت به درستی انجام نشود و دغدغه ما نیز همین موضوع است.
ضیایی میافزاید: به نظر من در این زمینه حساسیت لازم در مسوولین ما ایجاد نشده است و به این نتیجه نرسیدهاند که چنین موضوعی برای کشور حیاتی است و باید به آن توجه شود؛ چرا که ممکن است روزی اتفاقی رخ دهد و در آن زمان پاسخگویی به آن، کار بسیار دشواری است.
جیب هلال احمری خالیتر میشود
وی در ادامه از کاهش ۳۰۰ میلیاردی بودجه هلال احمر نسبت به سال ۹۴، خبر میدهد و میگوید: متاسفانه در یک اتفاق غیرمعمول و بعد از تصویب بودجه هلال احمر، پیشنهادی ارائه شد و در یک فضای احساسی، مجلس ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر از اعتبار ۵۰۰ میلیاردی را کاست. البته در این زمینه اقداماتی را انجام دادیم، اما اینکه چقدر از آنها به نتیجه برسد را نمیدانیم.
حال ناخوش انبارهای امدادی
وی با بیان اینکه درخواست مشخص ما برای بودجه سال ۹۵ این است که حداقل ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبارات را در این سال داشته باشیم تا بتوانیم حداقل بخشی از مشکلاتی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم را جبران کنیم، ادامه میدهد: ما باید درصدی از میزان نیازهای جمعیت کشور را در اختیار داشته باشیم و در عین حال بر اساس استانداردهای سازمان امداد و نجات، اقلام ۲۲ گانه باید متناسب با جمعیت در انبارهای ما موجود باشد. حال میزان این استاندارد برای جمعیتی مانند تهران ۱۰ درصد و برای کل کشور دو درصد است. از طرفی تحقق این موضوع اعتبارات زیادی را میطلبد و طبیعی است ما همین که بخواهیم این موارد را آماده و شارژ نگه داریم، باید اعتبارات در اختیار داشته باشیم.
ضیایی با اشاره به برداشت جمعیت هلال احمر از ذخایر اضطرار در سال گذشته، میگوید: ما سال گذشته مجبور شدیم که برای اولین بار از ذخایر اضطراری جمعیت استفاده کنیم و یک قسمتی از امکانات را برای سرویسدهی، در حالت آماده داشته باشیم. منتها به نظرم نمیآید که اکنون آمادگی ما مناسب باشد.
رییس جمعیت هلال احمر درباره وضعیت انبارهای امدادی نیز به ایسنا، میگوید: امکانات انبارهای ما برای عملیات کوچک و متوسط امکانپذیر است، اما جهت انجام عملیات بزرگ باید حتما شارژ بیشتری داشته باشیم. بنابراین درخواست ما برای امسال این است که با وجود اتفاقی که در بودجه هلال احمر رخ داد، اعتبارات هلال احمر بالاترین تخصیص را داشته باشد. همچنین اگر حاکمیت و کشور میخواهد که این خدمات از سوی جمعیت هلال احمر انجام شود، همکاری کنند که ما بودجه هلال احمر را از این وضعیت نامتعادل خارج کرده و به وضعیتی پایدار برسیم.
پاسخی به شبهات درآمدهای اختصاصی
در ادامه این گفتوگو، ضیایی در پاسخ به برخی اظهارات درباره بالا بودن سطح درآمد اختصاصی جمعیت هلال احمر، اظهار میکند: موضوع درآمدهای اختصاصی هلال احمر بسیار شفاف بوده و از طریق درآمدهای ناشی از فعالیتهای شرکتها محقق میشود که کاملا هم روشن است. البته از آنجایی که این شرکتها به صورت دولتی اداره میشوند و هزینههای آنها هم بالاست، عملا چیزی به جمعیت هلال احمر اضافه نمیکند. یعنی همین که گردش مالی خودشان را داشته باشند، ممکن است بتوانند سرپا بایستند.
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور، روشن است و هلال احمر هم در جاهایی که درآمدهای بالایی داشته باشد، سرمایهگذاری نکرده و مزیت زیادی از این جهت ندارد، ادامه میدهد: جمعیت هلال احمر در جایی سرمایهگذاری کرده که در جهت اهداف جمعیت باشد. این شرکتها نمیتوانند درآمد زیادی برای ما ایجاد کنند. برای مثال ما کارخانه نساجی داریم که چادر و پتو تولید میکند و از تولیدات آن در داخل جمعیت و برای عملیات استفاده میکنیم. بنابراین آنطور که میگویند جمعیت هلال احمر درآمد اختصاصی دارد، اینطور نیست.
هلال احمر در انتظار باز مهندسی در مسائل اقتصادی
رییس جمعیت هلال احمر میافزاید: البته ما سعی کردیم تا یک بازمهندسی و نظمی را در مسائل اقتصادی جمعیت و کارخانههایش ایجاد کنیم. به طوریکه قسمتهایی که هزینهها را افزایش میدهد را تعدیل کرده و آنها را بهرهور کنیم، اما این کارها زمانبر است. از طرفی ما در کشور در شرایط رکود اقتصادی به سر میبریم و اصلاحات اقتصادی در این شرایط راحت نیست یا به سرعت جواب نمیدهد. یعنی شرایط کارخانههایی که تجهیزات یا مسائل یکبار مصرف پزشکی یا دارو تولید میکنند، نیز مانند سایر بخشهای دارویی دولتی کشور، به این شکل است که تعداد پرسنلشان و هزینههایشان زیاد بوده، ماشین آلاتشان قدیمی است و در سطح کلان چیزی را که بتواند امکانات و هزینهها را تامین کند، به جمعیت هلال احمر اضافه نمیکند.