بحران
- شناسه خبر: 21576
- تاریخ و زمان ارسال: 5 خرداد 1397 ساعت 12:00

مقدمه
در کتب لغت بحران به معنی آشفتگی، تغییر حالت و دگرگونی ناگهانی و غیر منتظره آمده است و بحرانی منسوب به بحران به معنای همان آشفتگی ، تغییر حالت و دگرگونی ناگهانی و غیر منتظره بخش یا قسمتی از کشور، شهر، ناحیه و یا محله و حتی افراد میباشد. بدیهی است از دیرباز انسانها مفهوم و تعریف ویژه و خلاصهشدهای برای این لغت در ذهن خود پرورش و تکمیل نمودهاند بطوریکه همزمان با طرح این لغت فوراَ در یاد و ذهن افراد با هر دانش و تجربهای تعریفی هرچند ناقص و کوتاه تداعی و مطرح میگردد و اصولاً هرکس بنابر سطح دانش ، معلومات و تجربیات خویش تعاریف گوناگون از این لغت یعنی (( بحران )) ارائه میکند و چنانچه تعاریف و دیدگاهها و برداشتهای افراد را بررسی و ارزیابی کنیم خوشبختانه به یک تعریف جامع ، کامل و قابل درک دست مییابیم که نقاط برجسته و مشترک در آنها مفاهیم وجود دارد و به آسانی قابل درک و توضیح میباشد .
با توجه به مقدمه فوق چنانچه بخواهیم به یک تعریف جامع و کامل و قابل درک از مفهوم لغت (( بحران )) و (( بحرانی )) برسیم بهتر است اعلام کنبم اصولاً هرگونه دگرگونی و تغییرات غیر مترقبه و غیر منتظره که زندگی فردی و اجتماعی فرد ، گروه و جماعتی از انسانها را ست خوش تحولات و تغییرات نموده و از رهگذر زندگی طبیعی و روز مره انسانها را از مسیر عادی و طبیعی خود خارج نماید بحران مینامند که این بحرانها عموماً یا فرد یاست یا اجتماعی و این دگرگونیها و تحولات کمی و کیفی فردی و اجتماعی اغلب همراه با ضرر و زیان و خسارت توام میباشد .
تاریخچه بحران
انسان از بدو خلقت و زندگی کاملاً بدوی ، ابتدائی ، طبیعی و همزمان با پیدایش و وقوع پدیدههای طبیعی ، بلایا و حوادث روزمره و به منظور مقابله ، مهار و کنترل اینگونه بحرانها و حوادث و در نهایت جلوگیری از خسارت مادی و جسمانی از همان آغاز خلقت و شروع زندگی در فکر چاره جوئی برای کنترل مهار و برخورد با بحرانها را داشته و معمولا در آن مقاطع اغلب بحرانها طبیعی بوده است وهمزمان با پیدایش اولین بحران انسان اولیه از خود واکنش نشان داده و بنا بر فطرت و خصوصیات خود و حفظ جان و مال و ناموس و امکانات خود اقدامات لازم انجام داده است . زیرا زا برجسته ترین خصوصیات انسانها که از سوی خالق دانا در فطرت بشر به ودیعه گذاشته شده همان حفظ ذات میباشد و از این رو انسانهای اولیه که در مرحله غار نشینی و زندگی کاملاً طبیعی و بدوی و ابتدائی قرار داشته اند به منظور حفظ و صیانت از خود و خانواده و امکاناتی با بحرانهای اولیه همانند سیل ، حملات حیوانات ، زلزله ، رعد و برق و … مقابله نمایند .
از این رو باگذشت زمان و تغییر مراحل زندگی بشر و کسب تجربیات و پیشرفت و ترقی و گذر از زندگی فردی به زندگی اجتماعی و طی مراحل غارنشینی و زندگی اجتماعی و قبیله و ایل و درنهایت زندگی روستایی و کشاورزی این تفکر و اندیشه رشد چشمگیری نموده و سپس به مرحله شهرنشینی و تبادل افکار و آراء و نظرات نائل و در این مقاطع انسان برای بحران و کنترل و مهار بحران در اندیشه بوده و حالت تدافعی انسان از مرحله فردی به جمعی رسیده است و حاصل اینهمه تجربیات نسل به نسل از طرق مختلف به انسان امروزی رسیده و مرحله صنعتی و شهرنشینی را هم طی نمود .
و امروز به مرحله فوق صنعتی و در عصر ارتباطات و تکنولوژی مدرن و بقولی دهکده جهانی بسر میبریم و به موازات زندگی اجتماعی و شهرنشینی و پیشرفت ، ترقی و کسب مهارت و استفاده اصولی از تجربیات گرانسنگ پیشینیان و گذشتگان به مرحلهای از شعور جمعی رسیدهایم که میتوانیم و بایستی خردمندانه و حکیمانه با بحرانها مقابله نمائیم .
ازهمان ابتدا که انسان زندگی جمعی را به مصلحت خویش تشخیص داد و با وقوع بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی پیشآمده توانست نحوه مقابله ، کنترل و مهار بحرانها را بخوبی شناخته و اجراء نماید و همزمان با شروع زندگی اجتماعی و به موازات پیشرفت و تجربه و دانش اولین هستههای مدیریت بحران در شهرها و روستاها عملاً شروع بکار نمودند، بطوریکه هماکنون در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ جهان واحدها و ستادهایی در دل بالاترین سازمانهای خدمات شهری یعنی شهرداریها تشکیل و شروع به فعالیت مینماید . در کشور ما نیز از زمانهای گذشته ستادهایی تحتعنوان مقابله با بلایای طبیعی و ستاد بحران و ستاد پیشگیری و مهار و کنترل حوادث غیرمترقبه زیرنظر وزارت کشور تأسیس و شروع بکار نمود و در این مدت منشأ خدمات برجسته و کمک به هموطنان آسیبدیده شده است و از این رهگذر و با پشتسر گذاشتن بحرانهای گوناگون و مهار و کنترل آنها خوشبختانه تجربیات ارزشمندی کسب و به منظور مقابله هرچه بهتر با اینگونه پدیدهها برنامههای منظم و مطالعهشدهای را تدوین و همچنین جهت کسب آمادگیهای لازم دستورالعملهای تهیهشده را انتشار و درکنار مطالعه و آموزش ، لازم است اردوهای آموزشی و تمرینات جدی دنبال شود و از این رو لازم و ضروری است در مجموعه اداری و عملیاتی و مطالعاتی یکی از بزرگترین سازمانهای خدماترسانی شهری شهرهای بزرگی همچون تهران، شهرداری تهران فعالانه در این زمینه برخورد نماید و خوشبختانه به موازات پیشرفتهای گوناگون در امر خدماترسانی و تغییرات جدی و عمدهای که در چندسال اخیر در شرکتهای صنعتی شاهد بودیم .
بحرانها اگرچه در عصر کنونی و همزمان با توسعه و پیشرفت جوامع بشری اَشکال مختلفی به خود گرفته و بحرانهای گوناگون، خود را بر بشر به ظاهر متمدن و باهوش که سالهاست طبیعت را مسخر خود نموده، نشان داده و میدهد . این بحرانها اغلب اجتماعی هستند و درقالب بحرانهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، هستهای و … خودنمایی میکنند و انسان امروز به موازات پیشرفتهای صنعتی و تکنولوژی متأسفانه خواسته و ناخواسته طبیعت و محیطزیست را آلوده و نظم حاکم بر آن را اغلب بهمزده و در عمل میبینیم که خود نیز گرفتار شدهاست . در یک کلام هرچه انسان پیشرفت کرده و به همان نسبت هم بحرانهای گوناگون و عدیده بر انسان امروزی بیشتر غالب شدهاست و به منظور کاهش اثرات مخرب این بحرانها آنهم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آشنایی با دستورالعملهای ایمنی و حفاظتی و کنترل و مهار بحرانها امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد تا انشاأ… در درجه اول بحرانها در نطفه خفه و مهار گردیده خصوصاَ بحرانهای غیرطبیعی و در درجه بعدی درصورت وقوع بحرانهای طبیعی که اغلب لازمه زندگی بشر میباشند با اجرای اقدامات اصولی با حداقل خسارات مالی و جانی مواجه شویم .
انواع بحرانها
معمولاً بحرانها اغلب بدنبال خود حوادث ، بلایا و خسارات خواسته و یا ناخواستهای را بدنبال دارند که به دو دسته مهم تقسیم میشوند:
بحرانهای طبیعی
بحرانهای غیرطبیعی
بدیهی است کلیه بحرانهایی که در طول تاریخ متوجه انسان شده ، به مشکلی در قالب یکی از این دو بحران شکلگرفته و میگیرد که اختصاراً به تعریف آنها میپردازیم .
بحرانهای طبیعی
به آن دسته از بحرانها، حوادث، تحولات و تغییراتی که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم انسان نقشی در ایجاد، شکلگیری و وقوع آن ندارند ، بحرانهای طبیعی اطلاق میگردد . بشر کنونی با آنهمه دانش، علم، تجربه و بکارگیری پیشرفتهترین دستگاهها و تجهیزات مدرن هنوز موفق به شناخت کامل و دقیق زمان وقوع اغلب آنها نگردیده و این امر متأسفانه همهساله بیشترین خسارات و تلفات انسانی به بار میآورد .
اهم بحرانها و حوادث طبیعی عبارتنداز:
– زلـزله .
– سیـل .
– رانش زمین .
– آتشفشان .
– رعد و برق، صاعقه .
– کاهش یا کمبود طبیعی موادغذایی ناشی از قحطیها .
– حملات تهاجمی برخی حیوانات بصورت گروهی .
– بروز اپیدمی بیماریهای واگیردار .
و ………..
بحرانهای غیرطبیعی
به آن دسته از بحرانها، حوادث، تحولات و تغییراتی که به نحوی بطور مستقیم یا غیرمستقیم انسان در شروع، ایجاد، گسترش و یا وقوع آنها نقش و سهم هرچند اندک داشتهباشند، بحرانهای غیرطبیعی گفته میشود که متأسفانه در دهههای اخیر این نوع بحرانها در اغلب نقاطی که انسانها حضور دارند گسترش یافتهاست .
اهم بحرانهای غیرطبیعی عبارتنداز:
– آتشسوزی .
– انفجارات و خرابکاریها .
– تظاهرات، اغتشاشات، انقلابهای مردمی، کودتاها، اعتصابات کارگری و صنفی و …
– نزاعها و درگیریهای محلی، قومی، مذهبی، ورزشی و …
– تخریب پلها، تونلها و …
– جنگ ، بمباران و …
– کمبود مایحتاج وکالاهای اساسی .
– انفجار تأسیسات هستهای نزدیک شهرها .
– انفجار کارخانجات تولید سلاحهای کشتارجمعی و خطرناک .
– گروگانگیری ، هواپیماربایی ، ترور .
– قطع طولانی شبکههای آب، برق، گاز و سایرامکانات و خدمات شهری .
و …
درجه بندی واهمیت بحرانها
بحرانهای طبیعی و یا غیرطبیعی از هرنوع که باشند به نسبت تخریب و خساراتی که به تأسیسات شهری و اماکن و ازهمه مهمتر ضایعات و تلفات انسانی که این بحرانها بدنبال خود دارند و همچنین طرحها و برنامههای مقابله، کنترل، مهار و جلوگیری از گسترش خسارات مالی و جانی به چند دسته تقسیم میشوند .
بدیهی است مدیریت بحران هر شرکت یا کارخانجات بزرگ و کوچک بایستی به تناسب محل جغرافیائی، شرایط اقلیمی و پراکندگی کارکنان، کلیه عوامل طبیعی و غیرطبیعی که منشأ وقوع بحران و یا عامل گسترش آن به سایر نقاط گردیده را بخوبی شناسایی و برای هر یک از بحرانهای ذکرشده طرحهایی تهیه و ضمن آموزش و تمرین نیروها، امکانات خاص هر بحران را آماده داشتهباشند .
بهعنوان مثال کارخانجاتی که روی گسلهای لرزهخیز زمینشناسی قرارگرفتهاند، حتماَ باید طرحهای لازم به منظور مقابله با این بحرانها را آماده داشتهباشند، کارخانجات تولید مهمات، مواد انفجاری، مواد شیمیایی، فرآوردههای خاص و … طرحهای مقابله با انفجار و خرابکاری را فراهم ببینند، کارخانجات نزدیک به تأسیسات و نیروگاههای انرژی خصوصاً هستهای برای مقابله با تشعشعات احتمالی رادیواکتیو و حتی کارخانجات مجاور باغوحشها طرح مقابله با فرار حیوانات خطرناک را داشتهباشند و مجموعاً همه شرکتها میبایست طرحهایی مربوط به تظاهرات، راهبندانها، و اعتراضات کارگری را برای مقابله با موارد اینچنینی مدنظر قرار دهند .
آن دسته از مدیران ستاد بحران موفق هستند که قبل از وقوع هر بحرانی طرح مقابله با آن را از قبیل تهیه و کلیه نکات ایمنی را رعایت و حتی تمرینات و آموزشهای لازم را در محدوده و حوزه استحفاظی خود اجراء کرده باشند. تجربه نشان داده که مدیرانی موفق بودهاند که قبلاً تدابیر لازم را بدرستی اندیشیده و ابزار ، نیرو و تجهیزات لازم را آماده کرده باشند.
همانطور که در اشاره شد بحرانها از حیث میزان تلفات و خسارات و گسترش و نفوذ به اماکن و محلهای پرجمعیت و تأسیسات مهم صنعتی به چهار دسته به شرح ذیل تقسیم میشوند:
– بحرانهای مهـم
– بحرانهای خیلیمهم
– بحرانهای حسـاس
– بحرانهای حیــاتی
باشناخت نوع و حساسیت هر یک از بحرانها، مدیریت بحران نواحی، مناطق شهری و حتی کشوری هر چه سریعتر بایستی تشکیل و با اتخاذ برنامههای مدون و از قبل پیشبینی و درجه و حساسیت هر یک از بحرانها اقدامات لازم معمول تا بحران مربوطه هرچه سریعتر کنترل و مهار گردیده و خسارات مالی و جانی به حداقل ممکن برسد .
– بحرانهای مهـم
به آن دسته از بحرانها اطلاق میشود که درصورت بروز ، حداکثر بخشی از یک ناحیه شامل یک یا چند محله از مناطق شهری و یا یک یا چند کارخانه مجاور را دستخوش خسارات مالی و جانی ولی بسیار محدود و ناچیز مینماید. مانند: حریق مناطق جنگلی، انفجار در یک کارخانه و یا بروز آتشسوزی در یک انبار و …
– بحرانهای خیلیمهـم
به آن دسته از بحرانهایی اطلاق میشود که درصورت بروز ، یک منطقه شهری و چند ناحیه از یک منطقه را در برگرفته و خسارات مالی و جانی بیشتری وارد و باصرف هزینه، نیرویانسانی و تجهیزات، قسمتی از خسارات آن جبران میشود. در این نوع بحران یک منطقه شهری بهتنهایی قادر به کنترل و مهار وضعیت نیست و میبایست فوراً از دیگر مناطق به ستاد مدیریت بحران درگیر در صحنه کمکهای لازم اعزام گردد. مانند: وقوع سیل .
– بحرانهای حسـاس
به آن دسته از بحرانهایی اطلاق میشود که درصورت بروز ، چندین منطقه از یک شهر دچار آسیبهای جدی گردیده و بدلیل وقوع تلفات، خسارات مالی و جانی گسترده، مدیریت بحران شهر موضف به دخالت میباشد. در این نوع بحران ضمن آنکه باصرف هزینههای فراوان و بکارگیری تجهیزات، وسائل و نیروهای انسانی فراوان فقط قسمتی از خسارات وارده جبران میشود بدلیل گستردگی بحران و مشکلات و پیامدهای متعلقه، هزینه زیاد و زمانی طولانی صرف بازسازی و احیاء مجدد میگردد. در این نوع بحرانها علاوه براینکه لازم است از برخی مناطق داخلی شهر که دچار بحران نشدهاند کمکهای انسانی، تجهیزات، مایحتاج و لوازم ضروری به محل بحرانزده اعزام شود ، بعضاً لازم
میشود بهمنظور کنترل و مهار تبعات بحران از شهرها و استانهای همجوار نیز کمکهای موردنیاز اعزام شود. مانند: بروز انفجار و یا حریق گسترده در یکی از شرکتهای بزرگ شیمیایی، دارویی و … ، وقوع انفجارات و آتشسوزی بزرگ در شهرکهای صنعتی ، بحران کمبود آب در سطح شهر و قطعی آن در برخی شهرهای گرمسیری و خشک و یا مثلاً بروز زلزله در شهرهای منجیل و رودبار در تابستان ۱۳۶۹ .
– بحرانهای حیـاتی
در این دسته از بحرانها که متأسفانه خطرناکترین و پرتلفاتترین بحرانهاست، ضمن واردآمدن تلفات انسانی و خسارات مالی گسترده، بحران در حداقل زمان به کل مجموعه یک شهر، تأسیسات عمده و مردم خسارات وارد نموده و جبران خسارات آن نیاز به چندین سال تلاش پیگیر دارد. این نوع بحران اغلب کل مجموعه یک کشور را دربر میگیرد و بدلیل آنکه کنترل و مهار آن در زمان کوتاه امکانپذیر نیست، میبایست مدیریت بحران کشور هدایت امور را بعهده گرفته و از کلیه امکانات، تجهیزات و نیروها حداکثر استفاده را بنماید.
اینک باتوجه به مراتب فوق لزوم تأسیس، شروع بکار و فعالیت مدیریت بحران نواحی، مناطق شهری، کارخانجات، استانی و کشوری امری بسیار ضروری و اجتنابناپذیر میباشد. از آنجا که در شهر بزرگی همچون تهران با مساحتی حدود ۷۵۰ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۱۴میلیون نفر که به لحاظ وفور و تنوع کارخانجات دارای خطرپذیری بالا و همجواری بسیاری از آنها با مراکز مسکونی هر لحظه بخشی از آن با یکی از بحرانها مواجه میگردد، ضرورتاً میبایست ستادهای مدیریت بحران هریک از حوزهها، مناطق و کارخانجات ضمن بهرهگیری از الگوهای رایج در سطح جهان و استفاده از تجربیات ارزشمند آندسته از کشورهائیکه در زمینه مهار و کنترل بحرانها خصوصاً بحرانهای طبیعی تبحر کافی بدستآوردهاند، از اندوختههای مدیران، مسئولین و همچنین نوابغ حاضر استفاده و نسبت به الزام کلیه کارکنان به فراگیری اصول و مبانی حیاتی مقابله با بحرانها اقدام عاجل نمایند.
بدیهی است ستاد مدیریت بحران کشور که بصورت کلان موضوع را مدّنظر قرار دارد، با تشکیل سمینارها، اردوها و برنامههای گوناگون از تجربیات عملی و موفق ستادهای نواحی، کارخانجات و شهری تقدیر و برای استفاده سایر ستادها حداکثر استفاده را مینماید. ضمن آنکه اقدامات مؤثر و چشمگیر ستادهای موفق را چاپ و منتشر میکند.
عمده فعالیت ستادهای بحران در بخشهای مختلف در قالب چهار کمیته میباشد که هریک از آنها وظایف و مسئولیتهای ویژهای داشته و ضمن هماهنگی و ارائه گزارشات هفتگی، ماهیانه، فصلی و سالیانه به مدیریت بحران میتوانند درجهت بالابردن توان عملیاتی خود فعالانه تلاش نمایند. ضمناً این کمیتههای چهارگانه بدرستی هسته اصلی و محرک ستاد مدیریت بحران هریک از نواحی، مناطق و … هستند.
کمیتههای چهارگانه مدیریت بحران نواحی ، مناطق ،شهر ، استان ، کشور به شرح ذیل میباشند.
۱ـکمیته پیشگیری از هرگونه بحران
۲-کمیته آمادگی برای مقابله با هرگونه بحران
۳ـکمیته مقابله درحین بحران
۴ـکمیته بازسازی بعد از بحران
چنانچه اعضای کمیتههای چهارگانه ضمن برخورداری از دانش و تجربه عملی و لازم و باهماهنگی و انسجام بین سایر کمیتهها و برنامهریزی دقیق واجرای مصوبات نهایت کوشش و مساعدت را نموده و نظارت و کنترل دقیق بر نتایج حاصله نیز توأم باشد . بدرستی ستاد مدیریت بحران نواحی، مناطق، شهری، استانی و حوادث در هر درجهای ضایعات و خسارات وارده به حداقل خواهد رسید.
این نکته واضح و آشکار است که چنانچه تجهیزات و لوازم و ابزارکار و همچنین نیروی انسانی باتجربه و متعهد و دلسوز از هرجهت آماده باشد و اجرای برنامهها و مصوبات کمیتهها دقیق و اصولی بودهباشد. بدرستی حتی بحرانهای طبیعی بسیار خطرناک همچون زلزله و سیل و … که معمولاً انسانها نقش و تأثیری در شروع و ایجاد آن ندارند، براحتی تحتکنترل و مهار قرار گرفته و حتی بعد از وقوع حادثه و بحران طبیعی با مقابله جدی و بازاسزی منطقی خسارات و تلفات و مصدومین به حداقل میرسند.
معمولاً ستادهای مدیریت بحران در هر رده و بخشی از جمله : نواحی، مناطق، شهری و … با کمک ابزارهای منطقی و اصولی و متناسب با حوادث و بحرانهای گوناگون که دراختیار دارند و این ابزارها دراختیار کمیتههای چهارگانه فوقالذکر میباشند، براحتی میتوانند در درجه اول تمام بحرانهای غیرطبیعی را بخوبی کنترل و مهار نموده و حتی بحرانهای طبیعی را با روشهای منطقی به کنترل خود درآورند تا آسیبها و صدمات به حداقل خود برسند. بهعنوان مثال در کشورهائی که از نظر جغرافیائی و شرایط اقلیمی با بحرانهای طبیعی و حوادثی همانند: زلزله، آتشفشان و یا سیل بیش از حد معمول مواجه هستند همانند کشور ژاپن که روی گسل زلزله قراردارند ، با استفاده از تجربیات تلخ گذشته و دانش و تکنولوژی پیشرفته روز و با برنامهریزیهای اصولی و دقیق و اجرای مصوبات و دستورالعملهای ایمنی خصوصاً ایمنسازی ساختمانها و تأسیسات صنعتی خوشبختانه به مرحله از رشد و پیشرفت و ترقی رسیدهاند که حتی زلزلههایی با قدرت بسیاربالا آسیبها و خسارات بسیار جزئی و ناچیز میباشد و این درحالی است که چنین زلزلههایی با شدت بسیار کمتر در کشورهای عقبمانده و یا درحال توسعه بهعنوان فاجعه ملی و انسانی تلقی و متأسفانه جان هزاران نفر انسان بیگناه به علت عدم شناخت بحران و برخورد اصولی ستادهای بحران و عدم توجه به دستورالعملهای ایمنی از بین رفته و خسارات مالی فراوانی به تأسیسات زیربنایی و ساختمانها و منازل وارد میشود و این امر نشان میدهد که انسانها و جوامع انسانی چنانچه به دقت برنامهریزی نموده و از لوازم و تجهیزات مناسب برخوردار بوده و دستورالعملهای ایمنی و حفاظتی را بخوبی اجراء نمایند بحرانها و حوادث بخوبی قابل کنترل و مهار هستند .
– کمیته پیشگیری
یک اصطلاح رایج در جامعه پزشکی و درمانی معروف است که اغلب صاحبنظران امر بهداشت و درمان مطرح میکنند و آن اینکه رعایت بهداشت برای انسان و جوامع انسانی بهمراتب راحتتر و کمهزینهتر از درمان میباشد و چنانچه جوامع انسانی بهداشت و دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نموده و به نکات مذکور دقت و پایبند باشند در درجه اول دچار بیماری نخواهند شد و بر فرض اینکه علیرغم رعایت این نکات بازهم دچار بیماری شوند شدت بیماری حاصله چندان خطرناک نیست و در یک کلام هزینههای بهداشتی در اغلب جوامع بهمراتب کمتر از هزینههای درمان میباشد و اگرچه بیماریها هم میتوانند جزء بحرانها محسوب شوند ولی از این نکته بدرستی در مییابیم چنانچه
جوامع انسانی به دستورالعملهای ایمنی و آموزشها و تمرینات مربوط به بحرانها دقت و توجه نموده و موارد و نکات ایمنی را رعایت نمایند اولاً حوادث و بحرانها کمتر حادث میگردند و ثانیاً چنانچه علیرغم نکات ایمنی و همه برنامهها بازهم حادثه و بحرانی حادث گردد همانند: بحرانهای طبیعی با حداقل هزینه و خسارات و تلفات و در زمان اندک بحران کنترل و مهار خواهدشد.
اصولاً یک مسئول خوب کمیته پیشگیری از بحرانها فردی است که کلیه بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی احتمالی که در حوزه استحفاظی و مسئولیت خود پیشبینی نموده و آنها را بخوبی شناخته و ضمن اینکه زمینهها و عوامل و جریاناتی که منجر به بروز حوادث و بحران و گسترش احتمالی آن به نقاط همجوار وجود دارد را شناسایی و با اقدامات اصولی و بجا ترتیبی اتخاذ نماید که زمینه وعوامل وجریاناتی که منجر به بروز حوادث وبحران وگسترش احتمالی آن به نقاط همجوار وجود دارد را شناسایی وبا اقدامات اصولی و بجا ترتیبی اتخاذ نماید که زمینه و عوامل بروز بحران به حداقل برسد ضمن اینکه برای کاهش خسارات و مشکلات ناشی از بروز بحرانها با هماهنگی سایر کمیته های چهار گانه اقدامات عملی معمول دارد.بدیهی است نظارت وکنترل بر دستورالعملهای ایمنی حفاظتی و امنیتی میتواند در کاهش بروز بحران بسیار موثر ومفید واقع شود.
اعم وظایف کمیته پیشگیری بشرح ذیل میباشد
۱-شناخت وارزیابی کلیه بحرانهای قابل احتمال در حوزه استحفاظی و جغرافیایی تحت مسئولیت.
۲-تهیه دستور الملهای مقابله با بحرانها به منظور کاهش و یا از بین بردن زمینه های بروز بحران وحوادث.
۳-تهیه طرحهای جداگانه برای هر یک از بحرانهای قابل احتمال وقوع در حوزه مریوطه.
۴-تهیه وارسال گزارشات ماهیانه برای مدیریت بحران
۵-نظارت بر حسن انجام دستور العملهای ایمنی و…
۶-هماهنگی با مسئولین ادارات ،سازمانها و ارگانهای ذیربط در ناحیه،منطقه،شهر…و…خصوصا نیروهای هلال احمر ،آتش نشانی،بهداشت ودرمان،بسیج،نیروهای انتظامی،ارتش،اطلاعات،سپاه پاسداران،دادگستری و…
۷-تعیین و روشن نمودن شرح وظایف هر یک از واحدها و قسمتها در زیر مجموعه شهرداری نواحی،مناطق و…
۸-آموزشهای مربوط به پیشگیری قبل از بحران وانجام فعالیتهای فرهنگی از طریق فرهنگسراها ،مدارس،و…
۹-هماهنگی با نهادهای فرهنگی حوزه تحت مسئولیت برای بالا بردن دانش و معلومات عموم افراد ساکن در محل.