وظیفه رسانه ها در فضای نگران پلاسکو
- شناسه خبر: 15701
- تاریخ و زمان ارسال: 7 بهمن 1395 ساعت 11:06

قطعاً یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا این فضا تغییر کند، رسانه ها بخصوص صدا و سیما است. بهمین خاطر یک روانشناس در این زمینه به گفت و گو پرداخته و نظر خود را بیان کرده است.
یعقوب موسوی معتقد است که متاسفانه ستاد بحران در حادثه پلاسکو ضعیف عمل کرده است و به لزوم وجود ستادهای خبری در مواقع بحرانی اشاره کرد و گفت: در این حادثه دیدیم که برخی از اخبار نادرست منتشر شد و پس از آن تکذیب می شدند!
وی با اشاره به مسئولیت مردم در مواقع بحرانی گفت: باید دقت داشته باشیم که بطور کلی توسعه اجتماعی و عمومی در مخاطرات، پیامد های خواسته و ناخواسته ای خواهد داشت. مردم باید بدانند که این حوادث همچون حادثه پلاسکو را بسیار کشورهای دیگری نیز تجربه می کنند و برای آنها هم اتفاق میافتد. اما در این شرایط است که نهادهای رسانه ای و خبری باید در بالاترین سطح آگاهی، هوشیاری با حفظ قانون به مدیریت بحران کمک کنند.
این روانشناس ادامه دادد: در تمام دنیا مرسوم است که حوادث تلخی همچون پلاسکو بهترین فرصت برای رسانه ها است برای آگاهی بخشی اجتماعی و شهروندی و بالابردن آگاهی شهروندان نقش مهمی دارد. بعنوان مثال شهروندان باید بدانند که کوچکترین غفلت از مسائل ایمنی و حفاظتی نه تنها معضلات را متوجه خودشان می کند بلکه بخش بزرگی از شهروندان را نیز درگیر آم موضوع می کند.
موسوی به حضور مردم حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: شاهد مشارکت نا آگاهانه مردم در این حادثه بودیم. این نشان دهنده این است که مردم نمی دانند در چنین شرایطی وظایف آنان چیست و چکار باید کنند. در این زمینه رسانه ها باید با کارشناسان، مسئولان امدادی، مدیران شهری در بروز چنین حوادثی مثل پلاسکو یا زلزله یا حوادث مشابه گفت و گو کنند و در معرض نمایش قرار دهند تا مردم آگاهی خود را نسبت به این موضوع افزایش دهند.