برگزاری اولین مانور عمود پرواز آتش نشان و پلیس ترافیک در اصفهان
- شناسه خبر: 14972
- تاریخ و زمان ارسال: 25 آبان 1395 ساعت 10:12

محمدرضا نیلفروشان مشاور شهردار و رئیس مرکز فناوریهای نوین شهرداری اصفهان هدف از اجرای این مانور را استفاده از فناوری عمود پروازها در حل مشکلات مدیریت شهری بویژه در موقعیت های بحرانی دانست و گفت: در دنیای امروز توانمندی سکوهای بدون سرنشین هوایی (عمودپروازها) در تصویربرداری و جمع آوری اطلاعات مکانی افق جدیدی را در علوم مهندسی و مباحث مدیریت شهری با کاهش هزینه های معمول و رعایت ایمنی بیشتر فراهم کرده است.
وی افزود: در دنیای امروز پرنده های عمود پرواز، کاربردهای مختلفی دارند که از آن جمله می توان به برخی از وظایف مدیریت شهری اشاره کرد.
وی ادامه داد: یکی از این کاربردها بهره گیری از این فناوری در انجام مأموریت های خطیر آتش نشانی و عملیات امداد و نجات، همچنین در حل مباحث ترافیکی است.
مشاور شهردار اصفهان، یکی از مزایای بکارگیری پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین را قابلیت پرواز در ارتفاعات و در شرایط آب و هوایی مختلف دانست و گفت: پرنده های عمود پرواز میتوانند اولین واحدی باشند که به محل حادثه می رسند و با بررسی محل حادثه به سرعت، واحدهای اعزامی را از اطلاعات دقیق حادثه آگاه نمایند تا با حداقل صرف وقت و هزینه بتوان امداد رسانی را آغاز کرد یا مسیرهای پر ترافیک و مسدود را شناسایی و بازگشایی نمود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا به منظور عبور از مدیریت بحران سنتی بسوی مدیریت بحران نوین، اولین مانورعمود پروازآتش نشان و پلیس ترافیک بزودی با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت بحران شهرداری، معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور، برگزار می شود.
نیلفروشان افزود: در مانور عمود پرواز آتش نشان و پلیس ترافیک از ۲ عمود پرواز یکی برای مانور آتش نشانی و دیگری برای مانور پلیس ترافیکی و ۲ دوربین متناسب با ماموریت های مورد نظر استفاده خواهد شد تا پرنده های عمود پرواز بتوانند به سرعت اطلاعات بسیار مفیدی را با دید از بالا و بررسی ساختمان از زوایای مختلف در اختیار مرکز مدیریت بحران بگذارند.
وی ادامه داد: اطلاعاتی همچون محل دقیق حادثه و فاصله دقیق آن تا مرکز، دورنمای بزرگ از حادثه، مشخص کردن کلیه مکان های حادثه دیده، معرفی مسیرهای خلوت، گره های کور ترافیکی و مسیرهای جایگزین همچنین مشخص کردن درجه حرارت آتش و وسایل و تجهیزات موردنیاز را می توان از این طریق به دست آورد.
کنترل عملیات امداد و نجات با استفاده از پرنده های عمود پرواز
بهزاد بزرگزاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز ضمن تشکر از پیگیریهای صورت گرفته برای بهره گیری از فناوریهای نوین در مدیریت شهری و در عرصه های گوناگون، اظهارکرد: با کمک پرنده های عمود پرواز بدون سرنشینِ کنترل از راه دور با رعایت موازین امنیتی و اخذ مجوزهای مربوطه می توان به راحتی از ستاد فرماندهی، عملیات امداد و نجات را کنترل کرد.
وی افزود: در حال حاضر هنگام حادثه و در عملیات جست و جو احتمال پیدا نکردن دقیق آدرس یا تاخیر در آن بسیار زیاد است؛ چراکه در زمان وقوع حادثه امکان ارائه آدرس دقیق وکامل وجود ندارد و عوارض طبیعی و مصنوعی همچون ارتفاعات و اشجار نیز، تاخیر در زمان رسیدن اکیپ را در پی دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: انتقال اطلاعات ضروری به افراد درون ساختمان از دیگر قابلیت های پرنده های عمود پرواز است که می توانیم از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم. همچنین تمام تصاویر ارسالی را می توان برای بررسی های بعد از حادثه، در دیسک های مجازی ذخیره کرد.
بزرگزاد در خصوص کمک پهبادها در تشخیص و ارسال تجهیزات امداد رسانی نیز گفت: در حوادث تا زمانی که ناوگان اول به محل حادثه نرسد، امکان ارزیابی صحیح از تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد، این در حالی است که درصورت استفاده از پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین در عملیات نجات با داشتن تصاویر از دید بالا و کمک گیری از دوربین های حرارتی می توان آدرس دقیق حادثه را مشخص کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان از دیگر موارد استفاده این فناوری در عملیات نجات را آگاهی از موقعیت و گره های ترافیکی دانست و گفت: در صورت اطلاع ستادفرماندهی از نقاط کور ترافیکی، می توانیم با هماهنگی پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک گره های ترافیکی را باز کرده و در رسیدن به محل حادثه تسریع نماییم.
بزرگزاد در پایان به موضوع مستند سازی و تحلیل حریق در مانورهای فرضی و در عملیات های امداد و نجات نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که موجب افزایش کیفیت در ماموریت های امداد و نجات می شود موضوع تحلیل حریق است که این مهم با مستند سازی و فیلمبرداری توسط عمود پروازهای کنترل از راه دور به نحو مطلوبی محقق خواهد شد.
وی به قابلیت پرنده های عمود پرواز در سایر حوادث طبیعی نیز اشاره کرد و افزود: در حوادث طبیعی همچون حوادث کوهنوردی و گمشدگان و آسیب دیدگان جنگل، بیابان و کوه نیز این پرنده های بدون سرنشین می توانند براحتی از طریق دوربین های حرارتی به شناسایی و تشخیص مناسب دست یابند.
عبور از مدیریت بحران سنتی رویکرد مدیریت شهری است
احمدرضا مرادی مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان رویکرد مدیریت شهری این کلان شهر را عبور از مدیریت بحران سنتی به سوی مدیریت بحران نوین اعلام کرد و گفت: در فرآیند آمادگی و مقابله باید همه مختصات و مشخصات مانور از جمله مبدا، و مقصد مانور، زمان مانور، قابلیت ها و اولویت های مانور و… مشخص شده و وظایف دستگاههای همکار بطور دقیق به دستگاهها اعلام شود تا در صورت نیاز آموزش های لازم ارائه شود تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن مانور را به انجام رسانیم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان فراتر از شرح وظایف خود، در خصوص فرهنگسازی و آگاه سازی عمومیِ اصول و مبانی پدافند غیر عامل فعالیت کرده و در مراکز فرهنگی و خانه های فرهنگ اقدام به آموزش نموده است.
وی ادامه داد: یکی از این کاربردها بهره گیری از این فناوری در انجام مأموریت های خطیر آتش نشانی و عملیات امداد و نجات، همچنین در حل مباحث ترافیکی است.
مشاور شهردار اصفهان، یکی از مزایای بکارگیری پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین را قابلیت پرواز در ارتفاعات و در شرایط آب و هوایی مختلف دانست و گفت: پرنده های عمود پرواز میتوانند اولین واحدی باشند که به محل حادثه می رسند و با بررسی محل حادثه به سرعت، واحدهای اعزامی را از اطلاعات دقیق حادثه آگاه نمایند تا با حداقل صرف وقت و هزینه بتوان امداد رسانی را آغاز کرد یا مسیرهای پر ترافیک و مسدود را شناسایی و بازگشایی نمود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا به منظور عبور از مدیریت بحران سنتی بسوی مدیریت بحران نوین، اولین مانورعمود پروازآتش نشان و پلیس ترافیک بزودی با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت بحران شهرداری، معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور، برگزار می شود.
نیلفروشان افزود: در مانور عمود پرواز آتش نشان و پلیس ترافیک از ۲ عمود پرواز یکی برای مانور آتش نشانی و دیگری برای مانور پلیس ترافیکی و ۲ دوربین متناسب با ماموریت های مورد نظر استفاده خواهد شد تا پرنده های عمود پرواز بتوانند به سرعت اطلاعات بسیار مفیدی را با دید از بالا و بررسی ساختمان از زوایای مختلف در اختیار مرکز مدیریت بحران بگذارند.
وی ادامه داد: اطلاعاتی همچون محل دقیق حادثه و فاصله دقیق آن تا مرکز، دورنمای بزرگ از حادثه، مشخص کردن کلیه مکان های حادثه دیده، معرفی مسیرهای خلوت، گره های کور ترافیکی و مسیرهای جایگزین همچنین مشخص کردن درجه حرارت آتش و وسایل و تجهیزات موردنیاز را می توان از این طریق به دست آورد.
کنترل عملیات امداد و نجات با استفاده از پرنده های عمود پرواز
بهزاد بزرگزاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز ضمن تشکر از پیگیریهای صورت گرفته برای بهره گیری از فناوریهای نوین در مدیریت شهری و در عرصه های گوناگون، اظهارکرد: با کمک پرنده های عمود پرواز بدون سرنشینِ کنترل از راه دور با رعایت موازین امنیتی و اخذ مجوزهای مربوطه می توان به راحتی از ستاد فرماندهی، عملیات امداد و نجات را کنترل کرد.
وی افزود: در حال حاضر هنگام حادثه و در عملیات جست و جو احتمال پیدا نکردن دقیق آدرس یا تاخیر در آن بسیار زیاد است؛ چراکه در زمان وقوع حادثه امکان ارائه آدرس دقیق وکامل وجود ندارد و عوارض طبیعی و مصنوعی همچون ارتفاعات و اشجار نیز، تاخیر در زمان رسیدن اکیپ را در پی دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: انتقال اطلاعات ضروری به افراد درون ساختمان از دیگر قابلیت های پرنده های عمود پرواز است که می توانیم از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم. همچنین تمام تصاویر ارسالی را می توان برای بررسی های بعد از حادثه، در دیسک های مجازی ذخیره کرد.
بزرگزاد در خصوص کمک پهبادها در تشخیص و ارسال تجهیزات امداد رسانی نیز گفت: در حوادث تا زمانی که ناوگان اول به محل حادثه نرسد، امکان ارزیابی صحیح از تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد، این در حالی است که درصورت استفاده از پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین در عملیات نجات با داشتن تصاویر از دید بالا و کمک گیری از دوربین های حرارتی می توان آدرس دقیق حادثه را مشخص کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان از دیگر موارد استفاده این فناوری در عملیات نجات را آگاهی از موقعیت و گره های ترافیکی دانست و گفت: در صورت اطلاع ستادفرماندهی از نقاط کور ترافیکی، می توانیم با هماهنگی پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک گره های ترافیکی را باز کرده و در رسیدن به محل حادثه تسریع نماییم.
بزرگزاد در پایان به موضوع مستند سازی و تحلیل حریق در مانورهای فرضی و در عملیات های امداد و نجات نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که موجب افزایش کیفیت در ماموریت های امداد و نجات می شود موضوع تحلیل حریق است که این مهم با مستند سازی و فیلمبرداری توسط عمود پروازهای کنترل از راه دور به نحو مطلوبی محقق خواهد شد.
وی به قابلیت پرنده های عمود پرواز در سایر حوادث طبیعی نیز اشاره کرد و افزود: در حوادث طبیعی همچون حوادث کوهنوردی و گمشدگان و آسیب دیدگان جنگل، بیابان و کوه نیز این پرنده های بدون سرنشین می توانند براحتی از طریق دوربین های حرارتی به شناسایی و تشخیص مناسب دست یابند.
عبور از مدیریت بحران سنتی رویکرد مدیریت شهری است
احمدرضا مرادی مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان رویکرد مدیریت شهری این کلان شهر را عبور از مدیریت بحران سنتی به سوی مدیریت بحران نوین اعلام کرد و گفت: در فرآیند آمادگی و مقابله باید همه مختصات و مشخصات مانور از جمله مبدا، و مقصد مانور، زمان مانور، قابلیت ها و اولویت های مانور و… مشخص شده و وظایف دستگاههای همکار بطور دقیق به دستگاهها اعلام شود تا در صورت نیاز آموزش های لازم ارائه شود تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن مانور را به انجام رسانیم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان فراتر از شرح وظایف خود، در خصوص فرهنگسازی و آگاه سازی عمومیِ اصول و مبانی پدافند غیر عامل فعالیت کرده و در مراکز فرهنگی و خانه های فرهنگ اقدام به آموزش نموده است.