بررسی وضعیت خارج و داخلی سیلندر طبق استاندارد ۶۷۹۲
- شناسه خبر: 3404
- تاریخ و زمان ارسال: 25 مرداد 1394 ساعت 13:01

بازرسی و آزمون سیلندرهای بدون درز خاموشکنندههای گاز Co2
فرزانه شجاعی، کارشناس HSE شرکت ایمن تیام سپاهان
shojaeifarzaneh@yahoo.com
از سالها قبل این گاز بهعنوان یک گاز آتشنشانی در دستگاههای ثابت، اتوماتیک، خاموشکنندههای دستی و گازی چرخدار مورد استفاده قرار میگرفته و مصرف فراوانی دارد. Co2 گازی غیرقابل احتراق، بی بو، خنثی، غیرسمی، فاسدنشدنی و نارساناست که ۵۲۹/۱ برابر سنگینتر از هواست. لذا در صورت پرتاب روی حریق اکسیژن را خارج و خود جانشین آن میگردد. در حقیقت با تقلیل درصد اکسیژن موجب اطفاء حریق میگردد.
یک پوند Co2مایع در صورت آزاد شدن ۸ فوت مکعب گاز تولید میکند. این توسعه زیاد و سریع حجمی، اثر خنککنندگی شدید داشته به طوری که قسمتی از گاز مزبور را به دور لوله دستگاه به صورت برفک و برودتی برابر با ۱۱۰- درجه فارنهایت در میآورد. بدیهی است این برفک نیز بزودی بر اثر حرارت محیط به حالت گاز درمیآید. این خاموشکنندهها به علت فولادی بودن بدنه کاملا سنگین میباشند و به همین دلیل انواع دستی آن با ظرفیتهای بین ۱۵-۲ پوند ساخته میشود و در ظرفیتهای بیشتر از آن بهعنوان وسیله چرخدار یا دستگاههای ثابت اتوماتیک طرح و مورد استفاده قرار میگیرد.
موارد استفاده از Co2 :
در آتشنشانی این گاز را بیشتر در اماکن سربسته مانند اتاق کامپیوتر یا ادوات ظریف الکتریکی یا الکترونیکی، کتابخانهها و موزهها بهکار میبرند زیرا هادی الکتریسیته نیست. هیچگونه اثری روی اینگونه وسایل باقی نمیگذارد.
در بازرسی چشمی خارجی سیلندر در رابطه با موارد ذیل مورد بررسی قرار میگیرد:
الف-صدمات آتش ب-تغییرات یا اضافات غیرمجاز ج-تورفتگیها، بریدگیها، برآمدگیها، ترکها، لایهلایه شدنها د-خوردگی بهخصوص در پایه سیلندر ه-خرابیهای دیگر مثل حک علائم غیر مجاز روی سیلندر
به منظور بازرسی وضعیت داخلی و آزمون سیلندر، گاز محتوی باید تخلیه شده و شیر سیلندر باز شود. سیلندرها باید به صورت ایمن و تحت فشار کنترل شدهای قبل از عملیات بازررسی و آزمون تخلیه شوند. قبل از باز کردن هرگونه متعلقات سیلندر، باید از تخلیه کامل سیلندر اطمینان حاصل گردد. در بازرسی چشمی داخلی، سیلندر باید با استفاده از یک وسیله مناسب (لامپ و یا نوار نوری) مورد بازرسی داخلی قرار گیرد تا بتوان هر گونه نواقص احتمالی که فقط با باز کردن شیر آشکار میگردند را تشخیص داد. از جمله این نواقص میتوان به نداشتن لوله میلاب یا نامناسب بودن اندازه و متصل نبودن آن به شیر و سالم نبودن شیر سیلندر و جمع شدن برادههایی که در زمان ساخت تخلیه نشده و منجر به مسدود شدن لوله میلاب و جلوگیری از خروج گاز هنگام استفاده از خاموشکننده میگردد و همچنین درزدار بودن سیلندر از داخل اشاره کرد.
در راستای اجرای این استاندارد، شرکت ایمن تیام سپاهان با سابقهای حدود ۲۰ سال در زمینه شارژ خاموشکنندههای آتشنشانی با هدف تامین رضایت مشتریان و ارائه خدمات با بهترین کیفیت، به عنوان تنها شرکت شارژ خاموشکنندهها به انجام بازرسی و تست سیلندرهای بدون درز مبادرت نموده و ضمن باز کردن شیر خاموش کننده، محتویات سیلندر را کاملا تخلیه نموده و پس از تایید وزن سیلندر نسبت به شارژ اینگونه خاموشکنندهها اقدام مینماید.