چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - Wednesday 23 August 2017
کد خبر : 9412
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۸:۳۲
بازدید: بازدید: 1611

واقعیت پنهان زیر غبار آلودگی‌هوا


واقعیت پنهان زیر غبار آلودگی‌هوا

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت‌محیط زیست تهران به عنوان دو مرجع کنترل کیفیت بنزین ادعای مخالفان مبنی بر این که کیفیت بنزین عامل آلودگی هوای کلانشهرها است را بی پایه و غیر علمی خواندند. به گزارش پایگاه خبری بامنا به نقل از ایران، کارشناسان، ادعای مخالفان دولت درباره کیفیت بنزین را نقد کردند رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون […]

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت‌محیط زیست تهران به عنوان دو مرجع کنترل کیفیت بنزین ادعای مخالفان مبنی بر این که کیفیت بنزین عامل آلودگی هوای کلانشهرها است را بی پایه و غیر علمی خواندند.

به گزارش پایگاه خبری بامنا به نقل از ایران، کارشناسان، ادعای مخالفان دولت درباره کیفیت بنزین را نقد کردند رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت‌محیط زیست تهران به عنوان دو مرجع کنترل کیفیت بنزین ادعای مخالفان مبنی بر این که کیفیت بنزین عامل آلودگی هوای کلانشهرها است را بی پایه و غیر علمی خواندند کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت : آلایندگی در فصل زمستان یک پدیده طبیعی موسوم به وارونگی هواست محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت‌محیط زیست: منبع اصلی آلودگی هوا، خودروهای فرسوده است نه بنزین

متهم اصلی آلودگی هوا کیفیت بنزین نیست

براساس مطالعات صورت گرفته در یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای کاهش آلودگی هوا حدود ۸۵ فعالیت برای ۳۵ سازمان مختلف تعریف شده که یکی از آنها بهبود کیفیت سوخت است. به این معنا که سوخت تنها یکی از عوامل متعدد مؤثر بر آلودگی هوا است نه تنها عامل. این موضوع اکنون در دنیا به اثبات رسیده است اما از آنجایی که در کشور ما سهم این عامل در میان عوامل دیگر چشمگیر بود دولت در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفی بنزین تولیدی و وارداتی به کار بست تا معضل سوخت آلاینده را مرتفع سازد. به این ترتیب اکنون می‌توان مدعی شد که تولید و توزیع سوخت با کیفیت در کلانشهرها به حد مطلوبی رسیده است. با وجود این می‌بینیم که با افزایش آلودگی هوا در چند روز اخیر بازهم عده‌ای انگشت اتهام را به سمت بنزین نشانه رفته‌اند. اما سهم بنزین در آلودگی چند روز اخیر کلانشهرها چقدر است؟ آیا دولت خلاف وعده خود همچنان ریفورمیت پتروشیمی‌ها را به عنوان بنزین در کشور توزیع می‌کند؟ در این خصوص با حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت‌محیط زیست استان تهران که دو مرجع کنترل کیفیت بنزین هستند گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

کاتوزیان: کیفیت بنزین در کلانشهرها قابل قبول است

برخی آلودگی هوا را با عوامل سیاسی گره زده‌اند و اکنون مدعی هستند که تنها عامل آلودگی هوا بنزین است. آیا شما به عنوان یکی از ناظران کیفیت بنزین با این اظهار نظر موافق هستید؟
آلایندگی در فصل زمستان یک پدیده طبیعی موسوم به وارونگی هواست. در این پدیده که برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود ذرات معلق و آلاینده‌ها در سطوح پایین باقی می‌مانند. چراکه صاف بودن آسمان، هوای آرام، سرد و خشک امکان جذب تشعشع و انرژی و در نهایت حرکت آلاینده‌ها به سمت ارتفاعات بالاتر را نمی‌دهد.این پدیده تنها مختص ایران نیست. به طوری که می‌بینیم همزمان با ایران در پکن، شهرهای صنعتی آلمان و ایتالیا نیز پدیده وارونگی گرمایی و افزایش آلودگی هوا رخ داده است. اما اینکه چرا در ایران به این اندازه آلودگی هوا بحرانی شده است جای بحث دارد.  تصور می‌کنم مهمترین عاملی که شرایط بحرانی کنونی را رقم زده ضعف در خودروسازی داخلی است. موتور خودروهایی که امروزه در کشور ما تولید می‌شود مطابق با فناوری روز دنیا نیست. به عنوان مثال موتور پژو و پراید تولید داخل متعلق به نسل‌های گذشته است و حدود ۱۵ سال از دوره تکنولوژی آن می‌گذرد.وجود مجتمع‌های صنعتی، پالایشگاه ها، کارخانه‌ها و معادن شن و ماسه در اطراف و حتی در داخل کلانشهرها را می‌توان به عنوان دومین منشأ آلودگی در کلانشهرهای صنعتی برشمرد. اما بنزین گزینه سومی است که در مقوله آلودگی هوا نقش دارد. سال گذشته، مراجع مختلف و دستگاه‌های نظارتی به پژوهشگاه مأموریت دادند تا بنزین توزیعی در کشور را تست و نتیجه را در قالب گزارش ارائه کند. طی گزارش پژوهشگاه صنعت نفت مشخص شد که حجمی از آروماتیک و مؤلفه‌های مضر و آلاینده بنزینی در تولیدات داخلی وجود دارد. این مؤلفه‌ها در ریفورمیت تولیدی واحدهای پتروشیمی و بنزین تولیدی برخی از پالایشگاه‌ها به چشم می‌خورد. اما متأسفانه بعد از ارائه این گزارش عده‌ای بحث را سیاسی کردند. در حالی که این گزارش‌ها برای اطلاع مراجع درخواست کننده و در جهت اصلاح کیفیت بنزین تولید داخل ارائه شد. از آنجایی که اگر از پژوهشگاه درخواست تست و آزمون بنزین نشود، این کار را انجام نخواهد داد، از چند ماه گذشته تا کنون نیز تستی برای تعیین کیفیت بنزین توزیعی در کشور انجام نداده است. اما در حال حاضر بر مبنای ادعای وزارت نفت بنزین پتروشیمی در کشور توزیع نمی‌شود و مؤلفه‌های بنزین توزیعی در کلانشهرها بر مبنای استاندارد یورو ۴ تعریف شده است.
آخرین تست‌های پژوهشگاه بر روی بنزین توزیعی مربوط به چه تاریخی است؟ آیا بنزین تولیدی کشور آلوده است؟
حدود ۸ ماه پیش از پژوهشگاه درخواست شد تا بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را تست و گزارش خود را ارائه کند. در این آزمایش مشاهده شد که بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها از نظر مؤلفه‌های آلاینده شرایط مطلوبی دارند اما عدد اکتان آنها پایین است. در این حالت گرچه آروماتیک مطرح نیست اما پایین بودن عدد اکتان موجب می‌شود تا فعل و انفعالات داخل محفظه احتراق عادی نباشد و راننده برای آنکه موتور قدرت بگیرد مجبور است که پرگاز حرکت کند. در این حالت مصرف سوخت بالا می‌رود و آلاینده‌های کربنی بیشتری تولید می‌شود.
اما پروژه‌هایی که در ماه‌های اخیر به ما محول شد بررسی کیفیت بنزین توزیعی در تهران، اراک و تبریز بود. در خصوص این کلانشهرها نتیجه آزمایش از استاندارد بودن بنزین از نظر میزان آلاینده‌ها و عدد اکتان حکایت می‌کرد. بنابراین می‌توان تا اندازه‌ای به ادعای وزارت نفت در خصوص توزیع بنزین استاندارد در کلانشهرها اعتماد کرد.
اخیراً برخی مدعی شده‌اند که مرتفع‌سازی آلودگی هوای کلانشهرها را رقم زده است نظر شما در این خصوص چیست؟
فکر می‌کنم این استدلال درستی نباشد چرا که آنچه اکوسیستم شهرهای صنعتی و بزرگ را تغییر داده است مرتفع‌سازی نیست بلکه در این خصوص عوامل مؤثر دیگری به چشم می‌خورد.
با وجود آنکه آلودگی هوا تنها مربوط به ایران نیست و همچنین اولین باری نیست که این اتفاق در ایران رخ می‌دهد، باز هم می‌بینیم که این موضوع جریان ساز می‌شود. علت آن چیست؟
در زمستان امسال می‌بینیم که بر سر آلودگی هوا هیاهو می‌شود در حالی که در چند سال اخیر زمستان هایی را دیده ایم که میزان آلودگی هوا بیش از الان بوده است. در برخی موارد حتی ۲۰۰ متر جلوتر قابل رؤیت نبود. علت آن هم ایجاد حساسیت در خصوص بنزین مصرفی کشور است. البته این طور نیست که اکنون مشکلی وجود نداشته باشد اما آنچه منجر به آلودگی هوای چند روز اخیر شده است تنها بنزین نیست و مجموعه‌ای از عوامل در آن نقش داشته‌اند.به هر حال با نگاهی به ترافیک‌های آزار دهنده در کلانشهرهای ایران و آمار تولید خودروسازی‌های کشور مبنی بر تولید روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو می‌توان به منشأ آلودگی هوا پی برد. ایران خودرویی را تولید می‌کند که میزان مصرف سوخت آن دو برابر خودروهای کشورهای دیگر است.

رستگاری : خودروها، متهم ردیف اول آلودگی

برخی آلودگی هوا را با عوامل سیاسی گره زده‌اند و اکنون مدعی هستند که تنها عامل آلودگی هوا بنزین است. آیا شما به عنوان یکی از ناظران محیط‌زیست با این اظهار نظر موافق هستید؟
در آلودگی هوا دو عامل اثر دارد؛ عوامل اقلیمی و عوامل ساکن و متحرک. عوامل اقلیمی اولین عامل آلودگی هوا به شمار می‌رود که در پی تغییرات اقلیمی کنترل آلودگی هوا برای ما ممکن نیست. به طوری که می‌بینیم حتی در شهرهای صاحب تکنولوژی نظیر رم و میلیان آلمان نیز همزمان با ایران این اتفاق رخ می‌دهد و آنها مجبور به زوج و فرد کردن تردد خودروها می‌شوند. این کشورها صاحب حمل و نقل عمومی خوب، بنزین پاک، دانش خودروسازی به روز هستند و با دیدگاه مردم ما نسبت به عوامل آلاینده محیط زیست نباید دچار آلودگی هوا شوند اما این اتفاق می‌افتد. البته درجه آلودگی هوای این شهرها کمتر از ایران است و نمی‌توان انکار کرد که ایران نیز می‌تواند با اقداماتی شدت این آلودگی را کاهش دهد.
به این منظور ایران باید برای کاهش میزان آلاینده ها، منابع را شناسایی و مدیریت کند. در این خصوص منابع متحرک مانند خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها بیشترین اثر را دارند و باید بیشترین تمرکز را بر این بخش گذاشت. در آن چند مؤلفه از جمله گنجایش معابر تردد خودروها، کیفیت خودروی تولیدی و کیفیت سوخت مطرح می‌شود. اگر این مؤلفه‌ها همزمان اصلاح نشود در صورتی که در تمام کشور بنزین یورو ۴ توزیع شود بازهم شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.
سال گذشته کیفیت ساخت خودرو و موتور به کار رفته در آن تا اندازه‌ای بهبود یافت اما این برای ارتقای سطح کیفی خودروهای در حال تردد کشور کافی نبود چراکه همچنان خودروهایی داریم که به دلیل سن زیاد، استاندارد زمان تولیدشان را هم ندارند.
همچنین گسترش حمل و نقل عمومی، بهبود فرآیند نظارت نیز می‌تواند میزان آلودگی را کم کند. حمل و نقل عمومی جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی است اما به شرط آنکه حمل و نقل عمومی بخوبی گسترش یابد و برای استفاده از آن در جامعه فرهنگ‌سازی شود. بنابراین باید برای کاهش میزان آلایندگی منابع متحرک این اهداف را نیز دنبال کنیم.
انجام معاینه فنی صحیح به طوری که نتیجه معاینه اصلاح نقص‌های فنی خودرو باشد نیز راهکار دیگری در جهت کاهش آلاینده‌هاست. به طوری که اگر معاینه فنی بتواند خودروهای موجود کشور را حداقل به استاندارد یورو ۲ برساند تا اندازه‌ای از شدت آلودگی هوا کاسته خواهد شد. اما به هر حال این نکته نباید فراموش شود که بدون مشارکت مردم بهبود شرایط کاری غیر ممکن است.

آیا منابع ساکن مؤثر نیستند؟
سهم منابع ساکن در ایجاد آلودگی ۲۰ الی ۳۰ درصد است. بنابراین صلاح نیست که در شرایط اضطرار دولت بر روی بخش خانگی، کارخانجات، مراکز تجاری و نیروگاه‌ها تمرکز کند. هرچند که در بخش‌ها نیز باید اقدامات اصلاحی انجام شود و دولت نیز برنامه هایی را در دست اقدام دارد.
آیا بنزین تولیدی کشور آلوده است؟
از گذشته تا حال مرجع تعیین کیفیت و استاندارد بنزین وزارت نفت است و سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر آزمایشگاه‌های معتبر فقط کیفیت آن را تست می‌کنند. اکنون وزارت نفت کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر‌ها را یورو ۴ عنوان می‌کند و مطابق با آزمایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده که این ادعا درست است و کیفیت بنزین ارتقا یافته است. بنابراین متهم ردیف اول تشدید آلودگی هوا اکنون خودروها هستند نه بنزین. به طوری که خودروهای دارای نقص فنی حتی با مصرف بنزین پاک آلاینده هایی را به محیط آزاد می‌کنند و مقصر اصلی هستند.
سازمان حفاظت محیط زیست با چه بازه زمانی تست‌های کیفی بر روی بنزین انجام می‌دهد؟
سازمان حفاظت محیط زیست هر سه ماه یک بار کیفیت بنزین مصرفی کشور را تست می‌کند.
با وجود آنکه آلودگی هوا تنها مربوط به ایران نیست و همچنین اولین باری نیست که این اتفاق در ایران رخ می‌دهد، باز هم می‌بینیم که این موضوع جریان ساز می‌شود. علت آن چیست؟ در کشورهای دیگر شرایط چگونه است؟
در دی ماه سال ۱۳۸۹ و دی ماه ۱۳۹۲ نیز شاهد این پدیده بوده ایم. به طوری که در دی ماه سال ۸۹ از ۳۰ روز ۲۹ روز میزان آلاینده‌های هوا بیشتر از حد استاندارد بوده است. اگرچه در سال گذشته چندان تجربه پدیده وارونگی هوا را نداشتیم اما این اتفاق جدیدی نیست. با وجود این امسال حساسیت ویژه‌ای نسبت به آلودگی هوا وجود دارد و ما به دنبال آن هستیم که مانع بالا رفتن شاخص‌ها شویم. به طوری که در سال‌های گذشته زمانی که درجه شاخص کیفی هوا به ۱۸۰ می‌رسید کمیته اضطرار تشکیل جلسه می‌داد اما الان در شاخص ۱۳۰ تشکیل جلسه داده و اقدامات را آغاز کرده ایم.

منبع : ناموجود
نویسنده : ناموجود

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ساملباس کار خادمچهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSEتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test