یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - Sunday 27 May 2018
کد خبر : 21429
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
بازدید: بازدید: 1711

مقاله(قسمت 2)

نقش مرکز آموزش عمومی آتش نشانی در ایمنی شهر


اين مركز كه تحت نظارت مـركز آتش‏نشـاني عمل مي‏نمايد حدود 2سال پيش در توكيـو تأسيس شد. در اين مركز آموزش‏هاي لازم جهت بكار بردن خاموش‏كننده ها، فايرباكس‏ها، آموزش كمكهاي اوليه، پناه‏گرفتن هنگام حوادثي از قبيل زلزله و يا حوادث طبيعي ديگر، بكارگيـري عمليـات فردي براي نجات و استفاده از پله فرار، آشنـايي و استفاده از سيستـم‏هاي اتوماتيك و پنل‏هـايي كه در اكثر ساختمان‏هاي بلند منصوب مي‏باشد، برگزار مي‏شود.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

مرکز آموزش عمومی آتش نشانی :

این مرکز که تحت نظارت مـرکز آتش‏نشـانی عمل می‏نماید حدود ۲سال پیش در توکیـو تأسیس شد. در این مرکز آموزش‏های لازم جهت بکار بردن خاموش‏کننده ها، فایرباکس‏ها، آموزش کمکهای اولیه، پناه‏گرفتن هنگام حوادثی از قبیل زلزله و یا حوادث طبیعی دیگر، بکارگیـری عملیـات فردی برای نجات و استفاده از پله فرار، آشنـایی و استفاده از سیستـم‏های اتوماتیک و پنل‏هـایی که در اکثر ساختمان‏های بلند منصوب می‏باشد، برگزار می‏شود.

 

تاکنون درحدود ۱۹۰۰۰ نفر جهت فراگیـری دوره‏های مختلف در این مرکـز شرکت نموده‏اند. در این مرکز سالنـی جهت آموزش کمکهای اولیه است که عملیات تنفس مصنـوعی، بانـداژ، آتل‏بنـدی و حمل‏مصدوم بصورت عملی برروی آدمک‏ها نشان‏داده می‏شود و همچنین در این سالن تلویزیون و ویدئو جهت نشان‏دادن و آموزش کمکهای اولیه در رابطه با سوختگی یا شکستگی وجود دارد.

اتاق دود :

این قسمت جهت آشنایی مردم برای مواقعی است که در محاصره دود حاصل از آتش‏سوزی قرار می گیرند، تا بدین طریق چگونگی عملیات فردی یک شخص برای نجـات خودش آموزش داده شود. این سالـن یک درب ورود و یک درب خـروج داشته و در داخل سالن ایجاد دود می نمایند. داخل سالن تاریک بوده و درب‏های متعددی وجود دارد که هرکدام به طریقـی به بن‏بست و یا مـرکز تولید دود و حـرارت ختم می‏شوند و فقط یک‏راه به درب خروجی منتهـی می‏شود، در این اتاق عملاً شخص خود را کاملاً در محـاصره دود و آتش می‏بیند و فقط سعی در پیداکردن راه خروج می‏نماید، البته اتاق از بیـرون توسط دوربیـن مداربستـه کنترل شده و موقعیـت شخص را در هر لحظه نشان می‏دهد، در این قسمت نکاتی از قبیل حفظ خونسردی، استفاده از دستمال خیس، حرکت در سطح زمین و چگونگی پیشروی گفته می‏شود.

سالن مخصوص عملیات اطفائی :

در این قسمت روش استفاده از خاموش‏کننده‏ها گفته‏ شده و همچنین یک موتور پمپ پرتـابل جهت تولید فشار آب و آشنایی شخص با کاربرد لوله و سرلوله وجود دارد. در قسمتی از سالن یک پرده شیشه‏ای قرار گرفته که از پشت پرده بر روی این صفحه شیشه‏ای، فیلمی از ایجاد حریق نشان داده می‏شود که شخص باید با خاموش‏کننده آنرا اطفاء نماید، بنابراین با شروع فیلم، فرد خاموش‏کننده آبی برداشته و حریق ایجاد شده در صفحه شیشـه‏ای (فیلم) را اطفاء می‏نماید که اگر درست عمل نمـاید شعله خاموش می‏شود ( فیلم قطع می‏شود).

اتاق زلزله :

در این قسمت نیز چگونگی طناب‏گیری و استفاده از وسایل گازسوز، نفت‏سوز و برقی هنگام زلزله آموزش داده می‏شود. در این اتاق وسایل گازسوز و برقی وجود داشته و افراد را در گروه‏های ۴ نفری به داخل اتاق زلزله انتقال و زلزله مصنوعی با شدت‏های مختلف ایجاد می‏نمایند. سپس از طریق دوربین مداربسته چگونگی عملیات و نقطه ضعف آنها را مشاهده و بعد از خروج افراد اشکالات را مورد بررسی قرار می‏دهند.

در طبقه همکف این مرکز، واحد آتش‏نشانی قرارگرفته که مجهز به اکیپ حریق و نجات می‏باشد که افرادی که جهت آموزش به این مرکز می‏آیند با این تجهیزات نیز آشنایی پیدا می‏کنند. آموزش افراد در این مرکز توسط مربیان آتش نشانی توکیو می باشد.

 

سازمـان آتش‏نشـانی توکیـو

TOKYO FIRE FIGHTING ORG.

 

تـوکیـو از نظر خدمات آتش‏نشانی و نجات، کلاً به ۳۲ بخش تقسیم می‎شود که مجموعاً تحت کنترل این سازمان می‏باشند که مساحتی درحدود ۱۷۰۰ کیلومترمربع را تحت پوشش قرار می‏دهند. تمام گزارشات حریق‏ و حوادث توسط مرکز فرماندهی دریافت می‏شود، شماره تلفن آن ۱۱۹ بوده و دارای ۳۳۷ خط آزاد می‏باشد، که با دریافت خبر نزدیک‏ترین ایستگاه را اعزام می‏نماید. علاوه بر ارتباط بیسیم بین فرماندهی و ایستگاه‏ها، حریق‏ها و حوادث توسط تلفن نیز به ایستگاه‏ها اعلام می‏شود و ارتباط تلفنی به این صورت است که در هر ایستگاه یک تلفن ویژه مجهز به چهار چراغ متفاوت و چهار نوع آلارم قرار دارد :

  • آلارم مربوط به حوادث نجات .
  • آلارم مربوط به حریق .
  • آلارم مربوط به اعزام آمبولانس .
  • آلارم مربوط به مکالمات .

 

بنابراین در مرکز با توجه به نوع حادثه، کلید موردنظر سیگنال مربوطه را در ایستگاه روشن نموده و آلارم آن هم به صدا درآمده و مسئول مخابرات ایستگاه، نیرو را اعزام می نماید.

در توکیو کلیه آمبولانس‏ها نیز زیرنظر سازمان آتش‏نشانی بوده و هر آمبولانس یک راننده و یک دستیار دارد که هر دو به امور کمکهای اولیه آشنایی دارند. در بخش مربوط به اعزام آمبولانسهای اتاق فرماندهی مرکز یک پزشک بطور دائم حضو.ر دارد که هرگونه اطلاعات را توسط بیسیم به امدادگر اعلام می‏نماید و همچنین اگر مردم شهر سؤالی در رابطه با کمکهای اولیه داشته باشند می‏توانند با این پزشک مشورت نمایند. ارتباط مردم با مرکز آتش‏نشانی توسط تلفن‏های همگانی به این صورت است که هر تلفن عمومی دارای یک شستی قرمز بوده که با فشاردادن آن بدون احتیاج به سکه می‏توان شماره ۱۱۹ را گرفت.

موقعیت ایستگاه‏ها از نظر داشتن نوع حریق یا حـوادث دیگر و یا محل وقوع حادثه و همچنیـن موقعیت آمبولانس‏ها در هر لحظه توسط سیستم رایانه‏ای کنترل و ثبت می‏شود. همچنین در مرکز و ایستگاه‏ها دستگاهی تعبیه‏شده که موقع بروز حوادث، مرکز اطلاعات و دستورات لازم را پس از تایپ به آن داده و بلافاصله رونوشت دستور از دستگاه آن ایستگاه خارج می شود.

 

بخش دریافت حوادث و ارتباط با مردم :

این قسمت هم گزارش حریق‏ها و حوادث را دریافت نموده و همچنین هرگونه راهنمایی لازم را در رابطه با ایمنی به مردم ارائه می‏نماید. البته علاوه براین یک کانال تلویزیونی نیز اختصاص به برنامه ایمنی و پیشگیری دارد که توسط این سازمان اجرا می‏گردد.

تمام بخش‏های این مرکز فرماندهی در توسط سوپروایزر مربوطه و با استفاده از مدارهای تلویزیونی کنترل می‏شوند.

 

 

 

آژانس بین المللی همکاری و همیاری ژاپن ( در برابر زلزله )

Japan  International  Cooperation  Ageny  (JICA)

 

هدف از تشکیل این آژانس کمک و همیاری به کشورهای درحال توسعه و پیشرفت می‏باشد. البته زلزله در تمام دنیا اتفاق نمی‏افتد بلکه احتمال وقوع آن در نقاطی که برروی کمربند زلزله قرار دارند، زیادتر بوده و هر چند وقت بر اثر ازدیاد فشار لایه های زمین بر هم بروز می‏کند. کشور ژاپن برروی کمربند پاسیفیک قرار گرفته ( ایران برروی کمربند زلزله هیمالیا- آلپ ) است که از نظر وضعیت ژئوفیزیکی، فعالیت لایه‏ها شدید بوده و در نتیجه احتمال وقوع زلزله نیز بیشتر می‏باشد. گرچه ژاپن کشور کوچکی است ولی میزان انرژی آزادشده از زلزله هایی که در این کشور اتفاق می افتد حدود ۱۰ درصد از کل انرژی است که در سراسر جهان در اثر زلزله ها تولید می‏شود .

 

در این کشور هر سال یک زلزله با قدرت ۷ ریشتر و هر ده سال یکبار یک زلزله بزرگ با قدرت ۸ ریشتر اتفاق می افتد.

 

آمار برخی از زلزله های مهم که در کشور های مختلف از سال ۱۹۰۰ به بعد حادث شده بصورت زیر می باشد:

 

  محل وقوع                 سال وقوع                    تعداد کشته ها                   بزرگی ریشتر

کلمبیا                         ۱۹۰۶                                 ۱۰۰۰                                ۲/۸

ایتالیا                          ۱۹۰۸                             ۱۱۰۰۰۰                                  ۷

چین                          ۱۹۲۰                             ۲۰۰۰۰۰                                 ۶/۸

ژاپن                         ۱۹۲۳                              ۱۴۰۰۰۰                                 ۲/۸

هند                          ۱۹۳۴                               ۱۰۰۰۰                                  ۳/۸

پاکستان                     ۱۹۴۵                                 ۴۰۰۰                                   ۸

چین                          ۱۹۷۶                             ۲۴۰۰۰۰                                  ۸/۷

ایران                         ۱۹۷۸                               ۲۰۰۰۰                                  ۴/۷

مکزیک                      ۱۹۸۵                               ۱۰۰۰۰                                 ۱/۸

 

 

خسارات وارده از زلزله در ژاپن :

قبلاً اکثر منازل در ژاپن از چوب ساخته می‏شد که در برابر زلزله های بزرگ تقریبأ مقاوم بوده و از نظر ایجاد آوار نیز چندان خطری نداشت ضمن آنکه اینگونه ساختمانها در برابر نشست و ریزش دیوار یا سقف آنها خطر کمی داشتند، ولی در زلزله های بزرگ که حریق نیز در پی داشت، اینگونه منازل بسیار خطرناک بوده و موجب گسترش حریق بعد از زلزله می شدند که این امر یکی از نقاط ضعف اینگونه منازل محسوب می‏شد.

در زلزله بزرگ ۱۹۲۳ که خسارات فراوانی در شهر توکیو و یرکوهاما صورت گرفت ، اکثر خسارات بر اثر خود زلزله نبود ولی در اثر آتش‏ سوزی بزرگی که هنگام وقوع زلزله صورت گرفت و این حادثه بزرگ تجربه‏ای شد که تا از آن به بعد برای ساختن خانه های مقاوم در برابر آتش‏سوزی تدبیر شود. در حال حاضر با گسترش شهرها و همچنین استفاده مردم از امکانات لوله‏کشی گاز شهری، برق، آب، قطار، ترن زیرزمینی و توسعه کارخانجات در مورد پیشگیری و تجهیزشدن در برابر اینگونه حوادث نباید غفلت نمود .

 

 

پیشرفت در زمینه مقابله با زلزله :

سیاست و تدبیر دولت ژاپن تا سال ۱۹۶۰ بیشتر در رابطه با برنامه‏ریزی‏هائی در زمینه عملیات کمک و نجات بعد از وقوع حوادث بود . ولی از سال ۱۹۶۱ این دولت بتدریج عنوان‏های دیگری را از قبیل پیشگیری، بهبود و اصلاح منازل، عملیات به هنگام اضطـرار و دیگر پایه‏هائی که با ایجاد هماهنگی لازم بین آنها بتوان بطور صحیح از میزان خسارات و تلفاتی که دراثر وقوع حوادث حاصل می‏شود کاست را مطرح نمود. در سال ۱۹۷۴ آژانسی جهت ارائه طرح‏های سـودمند برای اینگونه مسائل تشکیـل‏شده و در سال ۱۹۸۴ دایـره پیشگیـری از حـوادث تأسیس گردید که عـلاوه بر ارائه طـرح‏های جامع هماهنگـی بین وزارتخـانه‏ها و آژانس‏های مختلف در رابطه با اینگونه حوادث و تجـربیات باعث شد تا این کشور در فکـر ساختن خـانه‏های بتونی در بـرابر اینگونه حوادث باشد. یکی از این حـوادث بزرگ طوفان سپتامبر ۱۹۵۹ در ژاپن بود که موجب تلفات و خسارات سنگین گردید .

 

اساس برنامه‏ریزی جهت مبارزه با اینگونه حوادث بصورت زیر خلاصه می شود .

۱ – تعیین قلمرو، اختیارات قانونی و مسئولیت برای اجرای پیشگیری از حوادث.

۲ – تشکیل سیستم کلی برای پیشگیری از حوادث توسط دولت ملی یا فعلی.

۳ – کمک جهت برنامه‏ریزی پیشگیری و پیش بینی در برابر حوادث با قاطعیت توسط دولت.

۴ – مستحکم نمودن عوامل مقابله با حوادث.

۵ – آماده شدن از لحاظ تجهیزات و افراد ورزیده و تشکیل گروههای امداد ملی و محلی جهت امدادرسانی هنگام حادثه.

۶ – قانونی‏نمودن کمک دولت جهت بازسازی بعد از حادثه .

۷ – تخصیص بودجه و کمکهای مالی به هنگام حادثه یا عملیات قبل از وقوع.

۸ – اجرای عملیات ضروری به هنگام وقوع حادثه.

 

 

تهیه و ارائه طرحی عملیاتی برای پیشگیری از حوادث.رئیس‏جمهور، هیأت مرکزی پیشگیری از حوادث
انجام هماهنگی و اجرانمودن طرح‏های فوق.فرماندار و رئیس هیأت مرکزی پیشگیری از حوادث
اجرا نمودن عملیات پیشگیری از حوادث.شهرداری –  شهردار شهر – انجمن شهر
شرکت نمودن در کمک به پیشگیری و یا بعد از حوادث.مردم شهر

 

 

شورای مرکزی پیشگیری از حوادث :

دولت، شورای مرکزی پیشگیری از حوادث را برقرار می‏نماید تا در مورد مسائل مهم پیشگیـری با این شورا مشورت گردد و شخص رئیس‏جمهور در رأس این شورا بوده که به هنگام تشکیل جلسه مانند سایر اعضاء عمل می‏نماید .

شورای مرکزی حداکثر سعی خود را در جهت برقراری یک طرح جامع و اساسی وسیع جهت مبارزه با اینگونه حوادث می نماید. طرح اساسی جهت پیشگیـری از حـوادث در سال ۱۹۶۳ توسط این هیأت داده‏شد و طرح‏های بعدی برای حوادث مختلـف براساس این طرح برنامه‏ریزی شدند. طرح‏های عملیاتی پیشگیری از حوادث توسط گروههای متخصص در سازمانها ارائه شده و این طرحها توسط شورای مرکزی برنامه‏ریزی می‏شود .

 

 

طرح‏های محلی برای پیشگیری از حوادث :

این طرح‏ها توسط شورای فوق براساس خواسته‏های دولت روی یک شهر کوچک یا دهکده در رابطه با حوادث خاص که احتمال وقوع آنها بیشتر است ارائه می‏شود .

 

 

اقدامات اضطراری برای حادثه زلزله :

اگر حادثه‏ای بوقوع پیوسته باشد یا احتمال وقوع آن پیش‏بینی شده باشد، سازمان‏هائی که بدین‏منظور توسط هیأت مرکزی درنظر گرفته شده‏اند ( سازمان‏های ملی و محلی ) تشکیل جلسه‏داده و اقدامات خود را جهت پیشگیری و یا کنترل حادثه شروع می‏نمایند.

هنگام وقوع زلزله، در شهرداری شهر یک مسئول برای اجرای کامل عملیات اضطراری درنظر گرفته شده و در صورت لزوم هیأت دولت برای اقدامات وسیع‏تر تشکیل جلسه خواهد داد. البته به منظور انجام سریع و شفاف این اقدامات، سازمان های مختلف در مواقع بحرانی در سطوح مختلف نقشه‏هائی برای اینگونه مواقع تهیه می‏نمایند که در ذیل به توضیح و چگونگی مراحل آن می پردازیم :

 

۱ – ایجاد یک سیستم برای فعالیت اضطراری ( عملیات سازمانهای مختلف که در بالا توضیح داده شد ) .

۲ – جمع‏آوری و انتشار اطلاعات در مورد منطقه بروز حادثه، چگونگی حادثه، نیازها و اعلام راهنمائی‏های لازم به شهروندان.

۳ – استفاده و اجرای دقیق قوانین امداد و نجات هنگام حادثه .

۴ – اعزام نیروهای آتش‏نشانی برای حریق‏های احتمالی .

۵ – بسیج نیروهائی که مخصوص مقابله با حادثه سیل و تسونامی ( دریالرزه ) می‏باشند.

۶ – کمک‏های متقابل و فرستادن نیروهای نجاتگر مخصوص حوادث .

۷ – استقرار نیروهای برقرارکننده حفاظت و امنیت.

۸ – کنترل تردد و ترافیک منطقه .

۹ – برگزاری مانور چگونگی تخلیه مردم از محل وقوع حادثه، یا محلی که احتمال وقوع حادثه دارد

۱۰ – اعزام آمبولانس‏های موردنیاز.

۱۱ – برطرف نمودن نیازهای پزشکی، داروئی و کمکهای اولیه.

۱۲ – تهیه آب آشامیدنی، آذوقه و موادی که ضروری می‏باشد.

۱۳ – نقل و انتقال اضطراری.

۱۴ – جمع‏آوری اجساد، پاکسازی منطق و پیشگیری از بیماریهای واگیردار.

۱۵ – طرحهائی برای دائرنمودن مدارس موقت، تعیین بودجه برای این مواقع و کارمندان و کارگران.

۱۶ – برقراری خطوط آب، برق و تلفن بصورت ایمن.

 

خلاصه عواملی که باید به هنگام حادثه زلزله در نظر گرفته شود :

از تجربیات آموخته‏شده در زلزله (سان‏فرزادو) که در سال ۱۹۷۱ رخ داد، درمورد خطرات زلزله در شهرهای بزرگ و چگونگی مقابله با آن به شورای مرکزی پیشگیری از حوادث، طرحهایی را در مورد درنظرگرفتن عوامل مختلف هنگام بروز زلزله اتخاذ گردید. همچنین در سال ۱۹۷۵ و ۱۹۸۳ توسط همان شورا این طرحها و قوانین بسط داده شد که معیارهای فعلی براساس این قوانین و طرحها در حال توسعه و عمل می باشد.

 

  • ۴ پیاده‏نمودن طرح‏هایی جهت کاهش خطر آتش‏سوزی در شهرها هنگام حادثه .
  • ۴ در نظرگرفتن محلهای بخصوص برای تخلیه مردم در زمان اضطرار .
  • ۴ مقاوم‏نمودن شهرها در برابر زلزله .
  • ۴ تهیه استانداردهایی برای ساخت خانه های مقاوم در برابر زلزله .
  • ۴ تهیه طرحهایی برای رفع ایراداتی که در بعضی از ساختمانهای فعلی موجود است .
  • ۴ ساخت شبکه های آبرسانی، گازرسانی، برق، نقل و انتقال و سدهای مقاوم در برابر زلزله .
  • ۴ مجهزشدن برپایه پیشگیری از حوادث .
  • ۴ تهیه‏نمودن طرحهای جامع و محلی برای مواقع بروز حادثه .
  • ۴ تقویت نمودن سیستم‏های پیشگیری و خبرکننده .
  • ۴ برقرار نمودن سیستم ارتباطی رادیویی برای مواقع احتمال وقوع یا وقوع حادثه .
  • ۴ تهیه لوازم و تدارکاتی که هنگام اضطرار موردنیاز می باشد .
  • ۴ پخش و انتشار هرگونه اطلاعات در مورد حادثه‏ای که رخ داده .
  • ۴ انجام تمریناتی از قبیل تخلیه، نقل و انتقال و … هنگام زلزله .
  • ۴ توسعه و استحکام سازمانهایی که جهت پیشگیری از حوادث عمل می نمایند .
  • ۴ توسعه، تحقیق و پژوهش در رابطه پیشگیری و پیش بینی وقوع زلزله .
  • ۴ تقویت منابع و اطلاعات در زمینه پیش‏بینی زمان و محل وقوع زلزله .
  • ۴ توسعه آزمایش‏های موردنیاز .
  • ۴ در نظر گرفتن محلهای این جهت تخلیه و همچنین راههای تخلیه افراد در مواقع اضطرار .

وظیفه تخلیه، راهنمایی و در نظرگرفتن محلهای ایمن برعهده دولت محلی بوده و برای هریک از این مراحل باید طرح‏های مناسب ارائه دهد. راههـای تخلیه ساکنین باید همیشه کنترل شده و به هنگام اضطرار، تخلیه افراد براحتی امکان‏پذیر باشد. مناسب‏ترین محل، پارکها می‏باشد که در شرایط عادی بعنوان فضای سبز استفاده شده و در هنگام اضطرار جهت تخلیه و اسکان افراد بهره‏برداری می‏شود.

 

انجام عملیاتی در جهت کاهش وقوع آتش سوزی هنگام حادثه :

سعی فراوانی در جهت کاهش خطرات آتش‏سوزی و همچنین دیرسوزی مواد بکار رفته در ساختمانها شده است. همچنین این موضوع درمورد راهها و محلهای تخلیه افراد نیز صدق می‏کند. در این مورد، دولت محلی توسط دولت مرکزی تقویت مالی می‏شود.

از آنجائی‏که زلزله و حوادث ناشی از آن دارای خصوصیاتی متمایز از طوفان و سیل و … هستند، دولت محلی طرحهای گسترده برای جنبه‏های مختلف آن هنگام وقوع یا احتمال وقوع در نظر می‏گیرد.

 

برقراری ارتباطات از طریق شبکه رادیویی ( بی‏سیـم) هنگام اضطرار :

هنگام وقوع یک حادثه مهم، تلفن سازمان‏هایی که در رابطه با پیشگیری و امداد و نجات می باشند، به علت ارتباط تلفنی زیاد مردم ترافیک شدید داشته و بدین جهت شبکه رادیویی می‏تواند درخصوص ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم به مردم بسیارمفید باشد. کما اینکه ارتباط خود این شبکه با سازمان‏های پیشگیری از حوادث، امداد، آتش‏نشانی و صلیب‏سرخ مستقیماً برقرار می‏باشد تا خبرهای مهمی را که از این مراکز دریافت می‏نماید در اختیار مردم قرار می دهد. همچنین این شبکه دولتی می‏تواند در هنگام غیراضطرار نیز راهنمایی‏های ایمنی موردنیاز را در مورد حوادث مختلف ارائه نماید.

نویسنده :

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نهمین نمایشگاه حفاظتی،امنیتی،پلیسی،ایمنی و آتش نشانی HSE  اصفهان سام پاک پایرو نمایشگاه مجازی اولین نمایشگاه صنعت گاز ایران تبلیغات تبلیغات تبلیغات
test