پنج شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - Thursday 29 June 2017
کد خبر : 17446
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
بازدید: بازدید: 611

مقاله

طراحی و کاربری مولتی روتور چند منظوره بر مبنای ماموریت های ویژه در امداد،نجات و اطفاء


افزایش روز افزون استفاده از پرنده هدایت پذیر از دور (پهپاد) و جایگاهی که این نوع پرنده ها در صنایع خدماتی پیدا کرده اند ، باعث شده که سرمایه گذاری کلانی در این زمینه شود. یکی از مهمترین بخش ها در طراحی و ساخت این نوع پرنده ها، طراحی سیستم کنترل بر مبنای نوع کاربری از پیش تعیین شده می باشد که فاکتورهایی مانند برد و مانور پذیری بالا در آن حائز اهمیت است لذا در انتخاب سیستم کنترل و ابزار دقیق مناسب باید دقت بسیار نمود. از آنجا که افزایش برد پرواز در پهپادها از دغدغه اصلی طراحان سیستم کنترل می باشد،

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

۳۱

مازیار کربلایی شعبانی  -دانشجوی دکتری مهندسی صنایع

مسئول پژوهش، معاونت فنی و توسعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران؛

M.K.SHABANI@LIVE.COM

افزایش روز افزون استفاده از پرنده هدایت پذیر از دور (پهپاد) و جایگاهی که این نوع پرنده ها در صنایع خدماتی پیدا کرده اند ، باعث شده که سرمایه گذاری کلانی در این زمینه شود. یکی از مهمترین بخش ها در طراحی و ساخت این نوع پرنده ها، طراحی سیستم کنترل بر مبنای نوع کاربری از پیش تعیین شده می باشد که فاکتورهایی مانند برد و مانور پذیری بالا در آن حائز اهمیت است لذا در انتخاب سیستم کنترل و ابزار دقیق مناسب باید دقت بسیار نمود. از آنجا که افزایش برد پرواز در پهپادها از دغدغه اصلی طراحان سیستم کنترل  می باشد، لذا روشی نوین به جهت عدم وابستگی کامل پهپاد به ایستگاه زمینی در کنار الکتریک-اویونیک هیبریدی از نوعی متجانس برای پرنده ای با ماموریت خاص مجهز به نوع خاصی از شاسی و موتور که با نگاهی ویژه جهت امداد نجات و اطفاء طراحی شده است شایان توجه می باشد.چنانچه بر مبنای دسته بندی های رایج و متداول بخواهیم طبقه بندی در این حوزه داشته باشیم می توانیم از جنبه های گوناگونی به کلاس بندی پهپاد ها به طور مستقل و یا ترکیبی بپردازیم.به طور مشخص دسته بندی پهپاده های نظامی و غیر نظامی- پرنده های بال ثابت و مولتی روتور ها از دسته های اصلی در کلاس بندی بوده که خود بر مبنای زمینه کاری به پرنده های فوق سنگین،سنگین،کلاس متوسط، کوچک و ریز پرنده ها تقسیم می شوند،از طرفی نوع پیشرانه نیز برای تآمین قوای مورد نیاز در پرواز خود دارای رده بندی می باشد.در این حوزه طراحی و ساخت پرنده صرفاً برای مبنای ماموریت کاری بوده چرا که عواملی نظیر مدت زمان پرواز،نوع ماموریت محوله،موقعیت مکانی (محل پرواز)،شرایط آب و هوایی،وزن تجهیزات منصوب و… شروط ابتدایی را شامل می شوند.

مزایای استفاده از این دست پرنده ها علیرغم مخاطرات کاربری آنها روز به روز در حال گسترش است چرا که وزن پایین به علت عدم حضور سرنشین،هزینه های بسیار کم در نگهداری و تعمیرات به نسبت سایر تجهیزات،اطمینان بالا در انجام ماموریت ها و دقت موثر و موارد دیگر زمینه استفاده از آنها را تبدیل به صنعتی میلیارد دلاری و رو به گسترش در جهان کرده که در زمینه های متنوع خدماتی همانند خدمات نظامی و پلیسی( جاسوسی،حملات انتحاری،موشکی و بمباران،امنیتی،دیدبانی و شناسایی،کنترل) و غیر نظامی (امداد و نجات،اطفاء ،ترابری،اورژانس،تجهیزات مهندسی،نقشه برداری و…) به سرعت در روند تسری قرار دارد.

۳۴

 

۳۳

با توجه به سطح فناوری بکار رفته در این پرنده ها که دارای تنوع جالبی از رشته های مهندسی در طراحی و ساخت می باشد، همزمان با پیشرفت شاخه های گوناگون مهندسی،این حوزه نیز مجهز و منتفع در سطح قابل قبولی از فناوری روز دنیا در مهندسی مواد،طراحی، مکاترونیک،هوا فضا و … می باشد لذا چند تخصصی بودن و اشراف به تفکر هم افزایی تیمی در ساخت و کاربری آن مشهود می باشد.در شاخه و طبقه بندی غیر نظامی و بالاخص امدا،نجات و اطفاء کاربری مولتی روتورها با توجه به عوامل گوناگونی که در ادامه ذکر خواهد شد بیشتر بوده و مبنای ارائه خدمت می باشند چرا که فاکتورهای لازم بر مبنای ساخت بر اساس ماموریت را بیشتر از پرنده های بال ثابت دارا می باشند.

۳۵

 

از زیر شاخه های اصلی پهپاد ها،تجهیزات منصوب و غیر منصوب این پرنده ها می باشند که لزوماً بر مبنای کاربری خاص تعریف و ساخته  شده و می توان از انواع دوربین ها( الکترو اپتیکی،حرارتی،طیف سنجی و…)، تجهیزات مخابراتی،مخازن اطفاء،تجهیزات امدادی،پیشرانه های پاشش و… در پرنده های غیر نظامی نام برد.

۳۶

می توان اذعان داشت که ناوبری بر مبنای سامانه های اویونیک در پهپاد  مهمترین چالش هدایت پذیری می باشد چرا که تاکنون سامانه های متعددی برای ناوبری مطرح و ارائه شده است. بسیاری از پروازهای تجاری و نظامی، از سامانه های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای نظیر GPSو  GLONASSبه عنوان سیستم کمک ناوبری استفاده می کنند.ظهور سامانه های موقعیت‌یاب ماهواره‌‌ای متعدد از عدم اعتماد کامل به آنها حکایت دارد؛ صرف نظر از جنگ ناوبری ، تکنیک‌های جنگ الکترونیک می‌تواند باعث اخلال سامانه های ناوبری ماهواره‌ای در یک مکان یا منطقه گردد. از این رو نیاز ناوبری بر سامانه هایی است که علیرغم تبادل داده با تلفیق سامانه ها(به طور مثال: تصویربرداری و مادون قرمز)،وابستگی به هیچ ایستگاه زمینی یا ماهواره‌ای نداشته باشد.موضوعاتی از قبیل برد (شعاع) پروازی و مدت زمان پرواز که متاثر از نوع ماموریت و شرایط آب و هوایی و… می باشد در کنار تنوعی از کاربری های امداد،نجات و اطفاء برای سازمانهای بحران محور نظیر سازمان های آتش نشانی،هلال احمر،مدیریت بحران و… که در سراسر کشور قابل استفاده خواهد بود همانند: شهرشناسی،مدیریت و ناوبری عملیات،آموزش،حریق،نجات و… به طور مبسوط و با اجزای اختصاصی درطراحی پرنده در قسمتهای بعدی به تفکیک ارائه خواهد شد.

نویسنده :

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ساملباس کار خادمچهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSEتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test