چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - Wednesday 22 November 2017
کد خبر : 19066
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
بازدید: بازدید: 1711

مقاله

سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن


در پارکینگ‌های بسته یا نیمه‌باز، امکان تخلیه هوا بصورت طبیعی وجود ندارد و می‌بایست عملیات تزریق هوای تازه، خروج هوای آلوده و ایجاد جریان مابین این دو نقطه بصورت مکانیکی انجام شود. در ایران روش مرسوم جهت این امر استفاده از کانال جهت انتقال هوای تازه و همچنین برای خروج هوای آلوده می‌باشد که طبعاً دارای محدودیت‌هائی نیز هست

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

ناصر رهبر، کارشناس ارشد شیمی، آتش نشانی

nsr.rahbar@gmail.com

 

عملکرد سیستم

در پارکینگ‌های بسته یا نیمه‌باز، امکان تخلیه هوا بصورت طبیعی وجود ندارد و می‌بایست عملیات تزریق هوای تازه، خروج هوای آلوده و ایجاد جریان مابین این دو نقطه بصورت مکانیکی انجام شود. در ایران روش مرسوم جهت این امر استفاده از کانال جهت انتقال هوای تازه و همچنین برای خروج هوای آلوده می‌باشد که طبعاً دارای محدودیت‌هائی نیز هست. مثلاً درصورت افزایش فاصله کانال‌ها یا منابع تغذیه با کانال‌های تخلیه، عملکرد سیستم شدیداً تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و یا در بسیاری از پارکینگ‌ها از رمپ مشترک بجای منبع تغذیه هوای تازه استفاده می‌شود که این امر در پارکینگ‌های چندطبقه زیرزمینی صحیح به نظر نمی‌رسد، زیرا آنچه که به طبقات پایین به‌عنوان هوای تازه وارد می‌شود، در واقع هوای آلوده طبقات فوقانی است. سیستم کانال‌کشی در پارکینگ‌ها همیشه به‌عنوان سیستمی جاگیر و به عقیده بسیاری، نازیبا مطرح بوده است. حتی در بسیاری از پارکینگ‌ها به دلیل حجم زیاد کانال‌های تخلیه، طراح ناچار به افزایش ارتفاع سقف برای ایجاد فضای قرارگرفتن کانال‌ها می‌شود.

در سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن، کانال‌های افقی کاملاً حذف شده و جت فن‌ها جایگزین آنها خواهند شد. این جت فن‌ها در ابعاد کوچک و با صدای کم و عملکرد هماهنگ، می‌توانند باعث ایجاد جریان هوا در فضای پارکینگ شده و وظیفه انتقال هوا از منبع تغذیه به منبع تخلیه را به نحو احسن به انجام برسانند.

معمولاً در پارکینگ‌های نیمه‌باز (مانند پارکینگ‌های طبقاتی بالای سطح زمین که دارای مجاری عبور هوای بزرگ بر روی جداره خارجی خود می‌باشند ولی جریان هوا به علت وسعت زیاد سطح پارکینگ به‌خوبی برقرار نمی‌شود) پیش‌بینی منابعی جهت تغذیه یا تخلیه هوا موردنیاز نیست و تنها با نصب جت فن‌ها در محیط پارکینگ می‌توان به جریان دلخواه دست یافت. ولی در پارکینگ‌های بسته (مانند پارکینگ‌های طبقاتی زیرزمینی) حتماً می‌بایست منابعی مناسب جهت تغذیه هوای تازه و تخلیه هوای آلوده در نظر گرفت. در اکثر چنین پارکینگ‌هایی شفت‌ها به اندازه معین جهت دمش و مکش مکانیکی هوای پارکینگ در نظر گرفته می‌شوند که بصورت شماتیک در دیاگرام بعد نمایش داده شده‌اند.

۱

شکل ۱

مزایای سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت‌ فن نسبت به سیستم رایج

ادامه این مطلب ویژه کاربران عضو می باشد، لطفاً وارد شوید

نویسنده :

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامپاک پایرواجلاس سالانه جوامع ایمن ایراننمایشگاه ایپاس 2017کنفرانس ملی مدیریت کلانشهر ها سومین همایش تخصصی رفتار شناسی حریقتبليغات تبليغات
test