دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - Monday 29 May 2017
کد خبر : 16916
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
بازدید: بازدید: 311

مقاله

سازمان مدیریت پسماند متولی فعالیت های زیست محیطی شهرداری تهران


تاریخچه سازمان بازیافت و تبدیل مواد از زمان تشکیل اداره بلدیه در شهر تهران در سال ۱۲۸۶، جمع آوری زباله و نظارت شهر یکی از وظایف اصلی آن اداره بود. در آن سال ها زباله ها توسط کارگران جمع آوری و در محل هایی در سطح شهر تلنبار و سپس به وسیله اسب و قاطر به حومه شهر منتقل و تخلیه می­شد. در سال های […]

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

تاریخچه سازمان بازیافت و تبدیل مواد

از زمان تشکیل اداره بلدیه در شهر تهران در سال ۱۲۸۶، جمع آوری زباله و نظارت شهر یکی از وظایف اصلی آن اداره بود. در آن سال ها زباله ها توسط کارگران جمع آوری و در محل هایی در سطح شهر تلنبار و سپس به وسیله اسب و قاطر به حومه شهر منتقل و تخلیه می­شد. در سال های بعد وسیله انتقال زباله به گاری هایی تبدیل شد که توسط اسب یا قاطر کشیده می­شدند. در پی شکایات مردم از بوی نامطبوع و مناظر نازیبایی که در محل های انباشت زباله وجود داشت، شهرداری محل های تلنبار زباله را محصور کرد و به اصطلاح چاردیواری درآورد. با ورود خودرو و کامیون، در سال های بعد با کامیون هایی برای حمل زباله به کار گرفته شدند.گرچه تخلیه و دفن زباله کم و بیش در اطراف تهران ادامه داشت، اما از سال ۱۳۳۵ تهران دارای دو مرکز دفن اصلی شد که یکی، مرکز دفن آبعلی، در شمال شرق، ابتدای جاده آبعلی و دیگری، مرکز دفن کهریزک، در جنوب شهر تهران، ابتدای جاده قدیم قم قرار داشت.

 

در سال ۱۳۴۹شهرداری تهران، برای بهینه سازی مدیریت زباله، احداث کارخانه ای را برای بازیافت پسماندهای آلی و تبدیل آنها به کمپوست، در دستور کار خود قرار داد. این کارخانه با ظرفیت پذیرش روزانه ۵۰۰ تن زباله احداث و در سال ۱۳۵۱ راه اندازی شد. برای مدیریت اجرا و راهبری این کارخانه تشکیلاتی ایجاد شد که بعداً به اداره کود گیاهی تبدیل و مدیریت بازیافت و دفن زباله در تهران را عهده دار شد. مرکز دفن آبعلی در سال ۱۳۶۸، به علت برخی عوارض زیست محیطی تعطیل شد و از آن تاریخ مرکز دفن زباله های شهری تهران منحصر به مرکز دفن کهریزک شد که به مرکز دفن آرادکوه تغییر نام یافت و مرکز دفن آبعلی منحصر به دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی شد. از سال ۱۳۶۸ چهاردیواری هایی که در سطح شهر برای انباشت زباله در نظر گرفته بودند به تدریج به ۱۶ ایستگاه انتقال تبدیل شد.

در این روش جدید زباله ها به وسیله خودروهای باربر سبک جمع آوری و به ایستگاه های انتقال حمل و در ایستگاه های مذکور در کامیون های بزرگ (سمی تریلر) تخلیه و سپس سمی تریلرها زباله ها را به مرکز پردازش و دفن منتقل می­کنند، به این ترتیب تحولی در سیستم جمع آوری و حمل زباله ایجاد شد.

با گسترش فعالیت ها و وظایف، اداره کود گیاهی نسبت به تدوین یک اساسنامه برای تشکیل یک سازمان مستقل اقدام و برای تصویب به وزارت کشور پیشنهاد نمود. اساسنامه سازمان تحت نام “سازمان بازیافت و تبدیل مواد” در مورخ ۱۳۷۰/۸/۲ به تصویب وزارت کشور رسید و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد. در سال ۱۳۷۲ احداث یک کارخانه بازیافت مواد آلی و تولید کمپوست در دستور کار قرار گرفت که عملیات احداث ان در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید و راه اندازی شد.

سازمان بازیافت و تبدیل مواد برای رسیدن به اهداف خود در سال ۱۳۷۳ اقدام به تهیه طرح جامع ۶ مدیریت مواد زاید جامد برای تهران بزرگ نمود که این طرح در فروردین ماه ۱۳۷۶ تهیه و تحویل داده شد. در سال های بعد کارخانجات و واحدهای بازیافت و پردازش دیگری شامل کارخانجات بازیافت و پردازش پسماندهای ساختمانی و عمرانی احداث گردید.

با تصویب قانون مدیریت پسماندها در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی مدیریت پسماندها وارد مرحله جدیدی شد. آئین نامه اجرایی قانون مذکور در مرداد ماه ۱۳۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و به همین ترتیب دستورالعل‌ها و شیوه نامه های مربوطه نیز برای بهینه سازی وضعیت مدیریت پسماندها ابلاغ شد که از آن جمله می توان به دستورالعمل تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شیوه نامه نحوه اقدام مامورین مدیریت پسماند به عنوان ضابطین قضایی، دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند و اساسنامه و ساختار تشکیلات سازمان مدیریت پسماند اشاره نمود.

 

تاریخچه سازمان خدمات موتوری

سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران در سال ۱۳۴۰ با نام اداره کل نقلیه شهرداری در خیابان فدائیان اسلام تشکیل گردید و هدف آن تعمیر و نگهداری از خودروهای شهرداری و آتش نشانی بود با گسترش شهرداری شهر تهران و ضرورت ارائه خدمات بیشتر که منجر به افزایش و توسعه ماشین آلات از جمله ماشین آلات جمع آوری و حمل زباله بود در سال ۱۳۵۰ بنام اداره کل خدمات موتوری و در سال ۱۳۵۶ اداره مذکور به نام سازمان خدمات موتوری وابسته به شهرداری تهران با شرح وظایف مصوب تغییر نام یافت.

در سال ۱۳۷۰ با تصویب اساسنامه سازمان توسط وزیر کشور وقت موجبات واگذاری کلیه خودروهای سنگین و نیمه سنگین مناطق شهرداری و سازمان های تابعه بغیر از آتش نشانی و بهشت زهرا، شرکت واحد و حوزه فنی به سازمان خدمات موتوری صادر و ابلاغ گردید که بودجه پیش بینی شده مربوط به تعمیر و هزینه نگهداری و حمل زباله یکی از محل های اعتباری بود که در اختیار سازمان قرار گرفت. فعالیت های سازمان با توجه به موضوع و اهداف آن عمدتاً عبارت است از فعالیت های خدماتی در ارتباط با ارائه خدمات به مناطق شهرداری تهران و سازمان ها و واحدهای تابعه آن می­باشد. ضمناً حمل زباله مراکز درمانی و بخش های خصوصی و خارج از شهرداری تهران نیز جزو فعالیت های سازمان بوده است. هم چنین انجام پروژه های عمرانی مربوط به مناطق و سازمان های وابسته به شهرداری از جمله فعالیت های سازمان می باشد که به فراخور امکانات سازمان از نظر ماشین آلات انجام می­گردد.

سازمان خدمات موتوری عملاً تا قبل از اجرای پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری در سال ۸۴ یک سازمان کاملاً پشتیبان کننده و لجستیکی شهرداری محسوب می­شد اما از سال ۸۴ به دنبال تاکیدات شهرداری محترم تهران جناب آقای دکتر قالیباف پروژه عظیم مکانیزاسیون خدمات شهری را ابتدا در یک ناحیه از مناطق شهر تهران و سپس تا اواخر سال ۸۶ در کلیه مناطق تهران به مرحله اجرا گذاشت عملاً ماهیت سازمان بصورت تشکیلات مدیریتی و نظارتی در آمد. با به اجرا در آمدن موفق پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری بصورت طبیعی حجم وظایف و عملکرد های سازمان نیز افزایش چشمگیری یافت اما با توجه به واگذاری امور به بخش خصوصی در امر خدمات شهری، این افزایش وظایف نه تنها عملاً بار مالی و یا افزایش نیروی انسانی را به سازمان خدمات موتوری تحمیل ننمود بلکه بالعکس کاهش و تعدیل نیروی انسانی سازمان را همراه داشته است.

در حال حاضر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران متشکل از ساختمان ستادی مرکزی (صالح آباد)، ساختمان ستادی / عملیاتی شوش – مجتمع پردازش و دفع آرادکوه (۱۱ سایت پردازش– ۲ خط کود- تصفیه خانه شیرابه- مرکز دفن و کارخانه زباله سوز)- مجتمع پسماندهای ساختمانی عمرانی آبعلی ( کارخانه هاضم – مرکز پردازش خاک و نخاله – مرکز دفن خاک و نخاله)-با ۷ معاونت تابعه و ۱۱ ایستگاه انتقال زباله می­باشد و وظیفه نظارت عالیه بر ۲۲ مرکز بازیافت زباله را بر عهده دارد. این سازمان دارای ۹۵۰ نفر پرسنل رسمی و حدود ۳۰۰۰ نفر پرسنل پیمانکاری می­باشد.

 

روند صعودی استفاده از منابع فسیلی و محدودیت و تجدید ناپذیری منابع مذکور به‌همراه آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجادشده از آن‌ها، منجر به جهت‌گیری بشر به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر و انرژی پاک گشته است. پسماندهای شهری یکی از منابع مخاطره‌آمیز محیط‌زیست و در عین حال قابل تبدیل به انرژی بوده که تولید روزانه آن‌ها با توجه به جمعیت شهری در جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه غیرقابل اجتناب است.

از همین روی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ اقدام به افتتاح اولین سایت ریجکت سوز در مجتمع پردازش و دفع آراد کوه (کهریزک) نمود. با راه اندازی این واحد ۲۰۰ تن از پسماندهای ریجکت حاصل از خطوط پردازش مجتمع آرادکوه به صورت روزانه سوزانده شده و به ۳ مگا وات ساعت الکتریسیته تبدیل می گردد.

 

 

 

 

پروژه استحصال انرژی از زباله به روش هاضم ایستگاه آبعلی

کارخانه تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم،  زباله تر را بعد از تبدیل به گاز به الکتریسته و برق تبدیل می کند. این کارخانه قابلیت این را دارد که تولید برق را تا ۳مگاوات افزایش دهد به گونه ای که از ۵هزار تن زباله ۸۰۰تا ۹۰۰مگاوات برق تولید می شود.

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ساملباس کار خادملباس کار خادمتبليغاتتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test