جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - Friday 15 December 2017
کد خبر : 17322
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
بازدید: بازدید: 1911

مقاله

رویکرد ناحیه‌ای در طراحی سناریوهای آتش‌سوزی در ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو


Metro Safety
امروزه با توسعه شهرها و رشد جمعيت، سامانه­هاي حمل و نقل زيرزميني به ويژه خطوط مترو از اهميت بالايي برخوردار شده‌اند. اين خطوط علاوه بر ظرفيت بالا، داراي سرعت زیاد جابه­جايي مسافر نيز هستند. يکي از مهم‌ترين مسائلی که ممکن است در اين سامانه روي دهد، وقوع آتش‌سوزي است. مقدار شعله آتش‌سوزي و گرماي ناشی از آن به همراه دود و مواد آلاينده توليد شده، از مهم‌ترين مسائلی است که در آتش‌سوزي‌های مکان‌هاي بسته خصوصاً تونل‌ها و ايستگاه‌هاي مترو بايد مورد توجه قرار گيرد. سامانه تهويه اضطراري بايد توانايي تخليه گرما، دود و مواد آلاينده را از مسير فرار مسافران داشته باشد. همچنين بتواند منطقه‌اي امن و عاري از آلودگي را براي مدت خاصی ايجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

رضا مداحیان، بهرنگ سجادی، حسین افشین، مصطفی نجفی یزدی، دانشگاه صنعتی شریف

 

 

سالن‌ها و ایستگاه‌ها مترو عموماً یکی از مکان‌هایی‌اند که دارای ازدحام جمعیت بسیار زیادی هستند. ایستگاه‌های مترو عموماً در زیر زمین واقع شده‌اند. لذا علاوه بر دسترسی محدود مسافران به مکان‌های فرار، به دلیل محدودبودن مکان آتش، گسترش آتش برای جذب اکسیژن در مقایسه با آتش‌سوزی‌ها در مکان‌های باز متفاوت است.

پدیده آتش‌سوزی درون تونل دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای است. به دلیل این که علاوه بر تأثیرپذیری شدید از هندسه، جهت هوا، مقدار دبی فن‌ها و … یک پدیده آشفته و همراه با انتقال جرم است. از لحاظ فیزیکی پدیده احتراق تاکنون به خوبی درک نشده است. به همین دلیل محققان روش‌های مختلفی را برای بررسی این پدیده پیشنهاد می‌کنند. سه روش متداول برای بررسی پدیده آتش‌سوزی عبارتند از:

۱) مطالعات در مقیاس واقعی

۲) مطالعات بر روی مدل

۳) شبیه‌سازی‌های عددی

 

هندسه ایستگاه

ایستگاه به همراه تونل‌ها دارای سه فن دمنده و دو فن مکنده است. فن‌های دمنده به همراه هواسازها، هوایی با دمای مطلوب را برای ایستگاه و تونل‌ها فراهم می‌کنند. هوای داخل تونل‌ها به کمک فن‌های مکنده به خارج از تونل هدایت می‌شود. در یک سانحه آتش­ سوزی، میزان تولید حرارت شعله ایجاد شده دارای مراحل متفاوتی است که در شکل زیر نشان داده شده و عبارتند از:

ادامه این مطلب ویژه کاربران عضو می باشد، لطفاً وارد شوید

نویسنده :

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامپاک پایرواجلاس سالانه جوامع ایمن ایراننمایشگاه جایگاه سوخت و صنایع وابستهکنفرانس ملی مدیریت کلانشهر ها سومین همایش تخصصی رفتار شناسی حریقسومین همایش و نمایشگاه ایمنی ،اطفا حریق،امداد و نجات تبليغات
test