سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - Tuesday 21 November 2017
کد خبر : 18796
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بازدید: بازدید: 711

مقاله

تولید برنامه جدید آموزشی جهت کسب و بازآفرینی تجربیات کاربر


download
سالهاست که متولیان و مدیران سازمان‌های آتش‌نشانی شهری و صنعتی به این شکاف و خلاء شناختی آگاه شده‌اند که هنگامی‌که نسل فرماندهان باتجربه آتش‌نشانی بازنشست می‌شوند، این پست خالی توسط آتش‌نشان‌هایی جایگزین می‌گردد که تجربه بسیار کمتری در مورد حریق ساختمان‌ها دارند و اکثر سوابق آموزش خود را جهت پاسخگویی به موارد عمومی گذرانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

سالهاست که متولیان و مدیران سازمان‌های آتش‌نشانی شهری و صنعتی به این شکاف و خلاء شناختی آگاه شده‌اند که هنگامی‌که نسل فرماندهان باتجربه آتش‌نشانی بازنشست می‌شوند، این پست خالی توسط آتش‌نشان‌هایی جایگزین می‌گردد که تجربه بسیار کمتری در مورد حریق ساختمان‌ها دارند و اکثر سوابق آموزش خود را جهت پاسخگویی به موارد عمومی گذرانده‌اند. هر اندازه هم که در این مورد بحث شده‌است، در واقع راه‌حلی ارائه نشده. یک راهکار مناسب که مورد وثوق و توافق کارشناسان خبره و آگاه آتش‌نشانی قرار گرفته عبارت است از آموزش به روش شبیه‌سازی که کارآموز را در شرایطی همانند موقعیت‌های حقیقی قرار داده و توانایی ذهن را، هنگامی که با شرایط واقعی روبرو می‌گردد، جهت یادآوری راه‌حل‌ها، بالا می‌برد.

alpha TRAC یک شرکت شبیه‌سازی و مدیریت شرایط اضطراری‌ست که اخیراً یک برنامه آموزشی تحت وب به نام برنامه Alpha ACT HAZMAT ارائه داده که از روش آموزش برپایه سناریو استفاده کرده و همچنین تجربه عملی کاربران را نیز دریافت می‌کند. اگرچه اولین محصول آنها روی عملیات HAZMAT تمرکز کرده ولی این شرکت درحال ساخت یک برنامه آموزشی و تاکتیکی آتش‌نشانی نیز می‌باشد.

هدف : تصمیم‌گیری بهتر

وظیفه ما بصورت تجربی، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات و دسته‌بندی‌‌کردن و تحویل آنها به تصمیم‌گیران بوده تا در یک بحران بصورت موثر از آنها استفاده کنند. این مطلبی است کهReed Hodgin  بنیان‌گذارAlpha TRAC گفته است. درحدود پنج سال پیش ما دریافتیم، درحالی‌که اطلاعات بیشتر و کامل‌تری دراختیار مدیران حادثه قرار می‌دهیم، هیچ‌گونه بهبود قابل‌توجهی در توانایی آنها جهت کنترل حادثه مشاهده نمی‌شود. سپس این سوال مطرح گردید که چرا با وجود ارائه اطلاعات کامل‌تر، تصمیمات بهتری اتخاذ نمی‌گردد. آنچه در این رابطه کشف شد، نمایان‌گر این موضوع بود که در واقع اطلاعات تنها بخش کوچکی از این معادله است و بخش بزرگ‌تر، توانایی طبیعی و ذاتی فرمانده حادثه در تصمیم‌گیری است.

به اذعانHodgin  برخی فرماندهان در هنگام مواجهه با شرایط پیچیده، با وجود اطلاعات کم، تصمیمات سریع و درستی می‌گیرند. درحالی‌که دیگران دچار استرس شده و با وجود اطلاعات فراوان، در موقعیت‌های ساده، تصمیمات بسیار بدی اتخاذ می‌کنند.

مطالعه و تحقیق در مورد فرآیندهای ادراک و یادگیری، ارتباط نزدیکی با تصمیم‌گیری و عکس‌العمل بحرانی دارد. محققینAlpha TRAC دریافتند که آن یک جزء گم‌شده، تجربه است.Hodgin  می‌گوید: مدیران بحران موفق کاملاً متفاوت از دیگران فکر می‌کنند. به‌طوری‌که در یک دوره ۱۵ تا ۲۰ ساله کاری، آنها یک فرآیند متفاوت فکرکردن را آموخته و استفاده می‌کنند.

این فرآیند، شناخت بنیادین تصمیم‌گیری (RPDM) نام دارد. تصمیم‌گیران باتجربه در صحنه حادثه، یک ارزیابی (size-up) سریع انجام داده و اطلاعاتی را که می‌بینند، جهت شناخت قطعی مورداستفاده قرار می‌دهند. آنها سعی می‌کنند آن را با حوادثی که قبلاً در آن شرکت داشته‌اند یا در مورد آن آموزش دیده‌اند و یا حتی در مورد آن شنیده‌اند، مطابقت دهند. این روش بسیار موثر است. زیرا اگرچه تمامی حوادث منحصر به‌فرد می‌باشند، ولی در بعضی اجزاء، مشابه دیگر رخدادهایی هستند که پیشتر اتفاق افتاده است. فرماندهان حادثه با یک دانش ارزشمند در ذهن و توانایی به‌یادآوری سریع آن، می‌توانند به‌درستی و در موقعیت‌های مبهم تصمیم‌گیری کنند.

کسب تجربه

Alpha TRAC با این پرسش روبرو شد که چگونه می‌توان تجربه افسران ماهر را به افسران کم‌تجربه منتقل کرد. در آن زمان، سازمان دفاع، تقاضای مشابهی را برای آموزش نظامی مطرح کرده بود، به‌ویژه آموزش سربازان برای آمادگی در جنگ‌های نابرابر. Alpha TRAC چندین سال در یک همکاری مشترک با سازمان دفاع، یک برنامه آموزشی را برمبنای فعالیت نظامی طراحی و اجرا نمود.

Hodgin و همکارانش برنامه‌های متنوعی را طراحی کردند که بیان‌کننده نظرات کاربران نهایی بود. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌هایی با حضور افسران و آتش‌نشان‌ها بوده و از آنها سوال می‌شد که چگونه اطلاعات‌شان را به اشتراک می‌گذارند و یا چگونه و در چه مواقعی علاقمند به آموزش می‌باشند. آن اطلاعات، جمع‌آوری و تکنولوژی‌ای طراحی شد که: ۱) به‌صورت اتوماتیک، تجربیات را در قالب داستان جمع‌‌آوری نمود. زیرا آتش‌نشان‌ها مایلند تجربیات‌شان را به‌صورت داستان تعریف نمایند. ۲) یک رویکرد نوآورانه آموزش را با به گردش درآوردن تجربیات به‌صورت سناریوهایی که جهت آموزش چگونگی فکرکردن سریع و جستجوی موارد مهم در فرایند شناسایی کاربرد دارد، فراهم می‌آورد.

نسخه  betaاین برنامه به‌صورت آزمایشی در سازمان آتش‌نشانی و نجاتsan diego  و Westminster اجرا گردید. Dave Williams  متخصص عملیاتHAZMAT در سازمان آتش‌نشانیsan diego  این برنامه را بارها موردآزمایش قرار داد. اولین بار در یک کارگروه کوچک که درباره یک ماده بحث می‌شد و در آن از کامپیوترهای شخصی استفاده می گردید، این برنامه تست و در موارد بعدی در ایستگاه آتش‌نشانی و با استفاده از کامپیوترهای اداره آزمایش گردید. او متوجه پتانسیل این محصول گردید. او می‌گفت که با هر بار استفاده، توانایی بیشتری در کاربری آن پیدا می‌کرد و اطلاعات موجود در این محصول، بسیارخوب بوده و مستقیماً به حادثه و عملیات HAZMAT موردنظر اشاره داشت. سناریوها به‌درستی انتخاب شده و کاملاً بازگوکننده خطرات واقعی می‌باشند.

این آزمایش فرصتی را جهت اصلاح و رفع نواقص این محصول فراهم آورد. چرا که سازمان آتش‌نشانی مذکور، پیشنهاداتی را جهت شفاف‌سازی و بازنگری جنبه‌های تکنیکی سناریوها ازدیدگاه اولین پاسخ‌دهنده و برخی روش‌ها که چگونه باید مسئول عملیات از این محصول استفاده کند، ارائه نمود.

شاید مهم‌تر از آن، به محققین Alpha TRAC تاکید شد که نتایج می‌بایست برای مسئولین عملیات روشن‌تر و واضح‌تر باشند و در واقع اساس طراحی و کاربرد این محصول، آموزش مهارت تصمیم‌گیری و روش‌شناسی بوده است، نه اینکه تنها به ارائه پاسخ چگونگی کنترل یک صحنه حادثهHAZMAT  اکتفا کند.

beta: یک برنامه آموزشی تحت وب است که می‌تواند توسط یک شخص یا یک تیم پاسخ‌دهنده درکمتر از ۱۵دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه در پس‌زمینه خود از موتورهای هوش مصنوعی جهت جستجوی الگوها و ارائه تجربه صحیح و دسترسی به آنها در آموزش بهره می‌برد. کاربر به‌صورت آنلاین وارد برنامه شده و یک یا چند سناریو را در اختیار خواهد داشت. عامل هوش مصنوعی فعالیت کاربران را ارزیابی و پس از آن آنها را تعلیم می‌دهد که چگونه و چه اقدامی جهت بهبود فرایند عملیات می‌بایست انجام دهند.

به نظر Williams این برنامه قابل‌مقایسه با دیگر برنامه‌های شبیه‌سازی که او قبلاً مورد استفاده قرار داده بود، نیست. زیرا اولین چیزی که کاربر در روند سیستم یاد می‌گیرد، سادگی استفاده و درون‌یابی نسبی آن است. او می‌گوید: در این برنامه یک منحنی یادگیری کوچک، جهت هدایت موفق عملیات وجود دارد. به‌علاوه جهت به‌اشتراک‌گذاری راهنمایی‌ها، بستر این برنامه قابلیت انتشار در شبکه‌های اجتماعی را نیز دارد و کاربران می‌توانند تجربیات‌شان را در انجمن‌ها مورد بحث قرار دهند. از یکدیگر انتقاد کنند و نهایتاً یادگیری را ارتقاء دهند. بدیهی است که عموماً مسئولین تیم‌های واکنش سریع به‌ حرف‌های یکدیگر بیشتر از یک بیگانه (غیرحرفه‌ای) توجه می‌کنند.

به علت اینکه در این برنامه، تکنولوژی به‌صورت یک بستر ساخته شده، به‌راحتی می‌تواند در زمینه‌های مختلف سازگار شود، Alpha TRAC با محصول آموزشیHAZMAT شروع کرد و اکنون در حال ارائه برنامه آموزشی وسیع‌تری براساس تاکتیک آتش‌نشانی است که قابل‌ارائه به سازمان‌های آتش‌نشانی شهری و صنعتی است. آنچه آنها خلق کرده‌اند وسیله فکرکردن است، نه یک وسیله برای عملیاتHAZMAT .                                                                                                                                                                     قراردادن محور آموزش برمبنای این روش باعث متحول‌شدن نسبی آن توسط بازخورد ارائه‌شده از ایستگاه ساندیاگو گردید. williams بهAlpha TRAC توصیه‌ کرد که برای گسترش تقاضا برای این محصول می‌بایست سناریوهای استاندارد ارائه دهند. البته وی به‌عنوان یک انتقاد، پتانسیل واقعی این محصول را بیش‌تر به‌عنوان وسیله‌ای در زمینه تصمیم‌گیری می‌بیند تا وسیله ارائه تاکتیک. این برنامه تلاش دارد تا روش‌شناسی تصمیم‌گیری را بیاموزاند تا کاربر بتواند از آن در سناریوهای حوادث واقعی و همه خطرات موجود استفاده نماید.

قدم‌های بعدی

IAFC اکنون درحال ارزیابی برنامه آموزشی Alpha TRAC می‌باشد. این برنامه توسطNIMS تایید گردیده و FEMA نیز آن را پذیرفته و به‌عنوان یک برنامه، دردسترس سازمان‌های آتش‌نشانی وکاربران مستقل قرار داده است.

محققین Alpha TRAC در حال درجه‌بندی و ارزیابی خدمات آتش‌نشانی و برنامه‌های آموزشی برای کمک به آنها جهت توسعه اختصاصی شبیه‌سازی‌های تاکتیکی، برای برنامه‌های آموزشی fireground و تجسم‌کردن یک روش‌جدید آموختن و ارائه پیشنهادات و کار با افراد متبحر با ۲۰ سال تجربه هستند.Hodgin  می‌گوید: هدف ما بهبود تمامی توانایی‌ها جهت مدیریت موقعیت‌های بحرانی می‌باشد. این موضوعی است‌ که ما بر روی آن تمرکز کرده‌ایم و‌ این فعالیت را برای بهبود مدیریت شرایط اضطراری ادامه خواهیم داد.

نویسنده :

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامپاک پایرواجلاس سالانه جوامع ایمن ایراننمایشگاه ایپاس 2017کنفرانس ملی مدیریت کلانشهر ها سومین همایش تخصصی رفتار شناسی حریقتبليغات تبليغات
test