سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - Tuesday 30 May 2017
کد خبر : 16902
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
بازدید: بازدید: 411

مقاله

تجزیه و تحلیل حادثه جرثقیل در مکه مکرمه


5

          اسماعیل اطمینان   تجزیه و تحلیل حادثه جرثقیل در مکه مکرمه در موسم حج ، متاسفانه شاهد حادثه ای تلخ در مکه بودیم که باعث جان باختن  تعداد زیادی از زائران خانه خدا گردید ،  عموما حوادث ناشی از سقوط جرثقیلها با تلفات جانی و مالی فراوانی  همراه میباشند  که این خود لزوم رعایت اصول کار با جرثقیلها را بیش از پیش آشکار […]

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

       

1

  اسماعیل اطمینان

 

تجزیه و تحلیل حادثه جرثقیل در مکه مکرمه

در موسم حج ، متاسفانه شاهد حادثه ای تلخ در مکه بودیم که باعث جان باختن  تعداد زیادی از زائران خانه خدا گردید ،  عموما حوادث ناشی از سقوط جرثقیلها با تلفات جانی و مالی فراوانی  همراه میباشند  که این خود لزوم رعایت اصول کار با جرثقیلها را بیش از پیش آشکار مینماید ، در این مقاله سعی بر آن داریم تا با بررسی این حادثه و اموختن درسهایی از آن ، راه تکرار بر آن حادثه بسته و دیگر شاهد وقوع حوادثی از این نوع نباشیم .

جرثقیل سقوط کرده در مکه از نوع بوم خشک چرخ زنجیری بوده است که این نوع دستگاه معمولا جهت بار برداریهای تناژ بالا استفاده میشود ، در وهله اول باید توجه داشت که این نوع جرثقیل به خاطر داشتن بوم مشبک در برابر باد استقامت بیشتری نسبت به نوع بوم تلسکوپی دارد زیرا جریان باد از میان اجزای سازنده بوم عبور میکند .

 

شکل شماره ۱

عکس بالا جرثقیل مذکور را پیش از حادثه نشان میدهد ، همانطور که واضح است دکل اصلی دستگاه تقریبا عمود است و قلاب جرثقیل روی هوا آزاد است ، باید توجه داشت که جرثقیل به سمت عقب سقوط کرده است ، و این مطابق با قانون اهرمها یعنی بازوی محرک در عقب جرثقیل از بازوی مقاوم در جلوی جرثقیل قویتر شده است ، و این امر هنگامی رخ میدهد که دکل اصلی دستگاه در بیشترین زاویه ممکن  نسبت به افق قرار بگیرد ، مطابق با شکل شماره ۲ میتوان دید که دکل اصلی با افق زاویه بیشتری نسبت به شکل شماره ۳ ایجاد کرده است بنابراین در شکل ۲ مجموع فاصله A از تکیه گاه ضربدر جرم  در جلوی دستگاه از مجموع فاصله  Bضربدر جرم در عقب دستگاه به اندازه ای است که میتواند سنگینی وزنه های تعادلی پشت دستگاه را خنثی کند و مانع از به عقب برگشتن دستگاه شود ، اما در شکل شماره ۲ فاصله ضربدر جرم در جلوی دستگاه بسیار کمتر از حالت شکل شماره ۳ است بنابراین وزش باد در این حالت مزید بر علت شده است و باعث واژگونی دستگاه شده است .

 

شکل شماره ۲

2

 

شکل شماره ۳

و اما راهکار جلوگیری از تکرار چنین حادثه ای چیست ؟ راهکار بسیار ساده و مرسوم است ، معمولا پس از اتمام کار توسط اینچنین دستگاههایی که دارای دکل بلندی میباشند باید قلاب دستگاه را مهار کرد و اینکار به صورت شکل شماره ۴ صورت میپذیرد ، اگر قلاب  این دستگاه مانند شکل زیر پس از اتمام کار مهار شده بود ، نیروی باد ۸۳ کیلومتر در ساعت که برای این دستگاه مقدار زیادی نیست ، به هیچ عنوان نمیتوانست باعث سقوط جرثقیل شود

 

 

 

شکل شماره ۴

معمولا حتی ۳ تن وزنه  متصل به قلاب نیز میتواند مانع از برگشت دکل اصلی به عقب و به تبع آن واژگونی جرثقیل شود . در شکل زیر جرثقیل حادثه دیده را ملاحظه  میفرمایید که به سمت  عقب واژگون شده است …. .. و علت آن است که طبق  توضیحات قبلی  با  بلند کردن دکل اصلی  و  نزدیک کردن زاویه  آن به زاویه نود درجه  ، باعث تغییر مرکز ثقل سمت جلوی دستگاه میشویم  و جرثقیل  در حالت ناپایداری قرار میگیرد  ،  البته بحث فنی در این زمینه بسیار جالب و حجیم خواهد بود که قطعا از حوصله یک تحقیق اجمالی خارج است اما بنده سعی کردم با زبانی ساده درسهایی از این واقعه را بیان کنم ، امیدوارم مطالعه این سطور کمکی به پیشگیری از تکرار این نوع حوادث بکند .

در شکل شماره ۶ ملاحظه میفرمایید که  جرثقیلی از همان نوع دقیقا  مانند  جرثقیل مکه  (شکل شماره ۵) به سمت عقب واژگون شده است . شباهت بالای عکس این دو حادثه به هم نشانگر این است که وقوع چنین حادثه ای برای جرثقیل های مذکور  محتمل  و قابل  پیشگیری است ، ایکاش  اپراتور  دستگا ه  مذکور  این  نکات  ساد ه و مهم را  رعایت میکرد  تا شاهد نقش بستن خاطره این حادثه تلخ در اذهانمان نبودیم .

 

 

شکل شماره ۵

5

 

شکل شماره ۶

6

نویسنده :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ساملباس کار خادملباس کار خادمتبليغاتتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test