جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - Friday 28 July 2017
کد خبر : 17993
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
بازدید: بازدید: 911

مقاله

بررسی موردی حوادث مواد خطر ناک و نحوه برخورد با آنها


images (1)images (1)
خطر عمده مواد شیمیایی خطرناک در فرایندها مربوط به نشر و گسترش انها در محیط های کاری می باشد که بسته به نوع مواد شیمیایی اثرات جبران ناپذیری بروی افراد و یا محیط زیست را دارا می باشد.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

وحید صفری۱، محمد علی جندقی ۱ ، علیرضا احمدی خرم ۱

۱-کارشناس ارشد سازمان آتش نشانی مشهد

Vahidsafari_125@yahoo.com

Jandaghimohammadali@Yahoo.com

 

 

چکیده: خطر عمده مواد شیمیایی خطرناک در فرایندها مربوط به نشر و گسترش انها در محیط های کاری می باشد که بسته به نوع مواد شیمیایی اثرات جبران ناپذیری بروی افراد و یا محیط زیست را دارا می باشد. آنچه بر پیچیدگی سیستم حمل و نقل مواد خطرناک می افزاید ، این است که مواد خطرناک به طرق مختلف (عمدتا از طریق بزرگراهها ، راه آهن و مسیر های آبی و هوایی) حمل و نقل می شوند.عدم رعایت فاکتور های ایمنی در طی حمل و نقل مواد و کالاهای خطرناک میتواند منجر به بروز حوادث و حتی فجایع جبران ناپذیر گردد. امروزه با پیشترفت ایمنی در سطوح مختلف صنایع بخصوص توسعه فرهنگ ایمنی یک نوع برنامه مدیریتی جدید و استراتژیکی در ارتباط با ایمنی حمل و نقل و کنترل مواد شیمیایی خطرناک شکل گرفته است. اصول مدیریت ایمنی در این زمینه براساس ارزیابی سیستماتیک انواع خطرات مربوط به مواد شیمیایی می باشد که عوامل موثر در این برنامه عبارتد از طراحی دستگاه ها و ماشین آلات ،اطلاعات مربوط به مواد شیمیایی ،تجزیه و تحلیل خطرات مواد شیمیایی ،روش ها و دستورالعملها،طرح های واکنش اورژانسی و برنامه ها ی آموزشی .همچنین در نهایت لایه های حفاظتی در طراحی ها و در عملیاتهای مربوط به حمل و نقل که جهت حذف و کاهش ریسک ناشی از نشر مواد خطرناک در نظر گرفته شده اند باید مطابق میزان مشخص شدهای ارزیابی شوند. در این مقاله برچسب و علامتگذاری، انواع روش های برچسب زنی شامل طرح انگلیس، طرح اروپا، طرح آمریکا، علائم روی واگنهای قطار و کد عملیات اضطراری تشریح شده است. در ادامه بر چسب گذاری در ایران و سیستم شناسایی خطرات ماده (NFPA) آورده شده است و به روشهای کتابخانه ای ، میدانی واینترنتی مورد بررسی قرارگرفته است. البته دراین مقاله بیشتر به برنامه مدیریت ایمنی نشر مواد شیمیایی خطرناک در سیستم های حمل و نقل و راههای کنترل ان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مقدمه :

با توجه به رشد روزافزون صنایع کشور و افزایش تعداد مواد شیمیایی، مصرف و حمل و نقل آنها، در مواقع بروز حریق و حوادث درصورتیکه اطلاعاتی در مورد خودرو حامل و مواد شیمیایی آن وجود نداشته باشد، امکان خطر جانی و مالی برای مردم و آتش نشانان و محیط زیست افزایش می یابد. امداد گران و افراد حاضر در محل باید تحت یک سیستم کارآمد از پیش آموزش داده شده به محدوده آلوده نزدیک شده، منطقه را بررسی کرده، دستورات مناسب را صادر و ایمن سازی را انجام دهند. تحقیقات در این بخش  محدود می باشد که علت اصلی آن عدم تخصص گرایی سازمان های مسئول، نامشخص بودن سازمان اصلی مسئول، مجزا و کوچک بودن سازمانهای آتش نشانی شهری می باشد. یکی از حوادث غیر طبیعی که همه ساله جان عده ای را می گیرد و یا سلامت بسیاری از افراد را به خطر می اندازد، تصادفاتی است که در هنگام حمل و نقل مواد خطرناک رخ میدهد بطوریکه در مواردی نیز تبعات ناشی از اینگونه سوانح به گونه ای گسترده میباشد که ممکن است بهداشت منطقه وسیعی را تحت تاثیر خود قرار دهد  و تلفات و صدمات  جبران ناپذیری را به جمعیت ساکن در آن منطقه وارد نماید. تصادفاتی که در زمان حمل ونقل جاده ای مواد خطرناک روی میدهد ، همواره از پتانسیل زیادی جهت تبدیل به یک فاجعه بشری برخوردار می باشد . در اینگونه حوادث تعامل و هماهنگی بین نهاد ها و سازمان های مسئول امدادرسانی در زمانهای اولیه حادثه در قالب فرایندهای مدیریت حوادث می تواند از تبدیل شدن حادثه رخ داده در طول جاده به یک فاجعه بشری ویا یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری کند. درواقع یکی از مهم ترین منافع مدیریت حوادث ناشی از حمل و نقل مواد خطرناک را علاوه بر کاهش تاخیر و تراکم در سطح مسیر های برون شهری می توان در ارتقای ایمنی جاده ای و حفظ جان افراد و محیط زیست دانست.

 

 

نگهداری مواد شیمیایی

برای جلوگیری از پیدایش خسارات مالی و جانی، مواد شیمیایی باید طبق اصول و مقرراتی ذخیره و نگهداری شوند.باید مطمئن شد که مواد انبار شده با یکدیگر واکنش نشان نمی دهند و از ورود افراد غیر مسئول جلوگیری شود.

بعضی از مواد ممکن است دارای خطرهای گوناگون باشند،مثلاَ بنزن که علاوه بر سمیت، آتش زا و پس از تبخیر و مخلوط شدن با هوا قابل انفجار هم هست، لذا باید هنگام انبار کردن آنها جنبه های مختلف  ایمنی در نظر گرفته شود. اقدامات ضروری برای انبارداری جهت یک خاصیت خطرناک ممکن از دیدگاه های دیگر نیز کافی باشد لیکن همیشه این طور نیست و در نتیجه هنگام بر پاکردن انبار و تدوین روشها باید همه خواص خطرناک یک ماده را در نظر گرفت.

تقسیم و طبقه بندی مواد شیمیایی :

۱) موادمنفجره : موادی که می توانند توسط گرما، شعله و سایر مواد آتش زا سبب انفجار شوند و یا اینکه به شوک و اصطحکاک،حساس تر از دی نیترو بنزن هستند،اغلب به صورت تر(خیس) تهیه می شوند. زیرا به صورت خشک و خطرناک بوده، بعضی از آنها در تماس با فلزات، نمکهای بسیار حساس به انفجار را تشکیل می دهند. حتی با لوله های بخار داغ می توانند شعله ور شوند. این مواد قادراند مواد قابل انفجاری را با هوا تولید کنند. در تقسیم بندی (EEC) نشانه یا علامت ماده منفجره، یک بمب در حال انفجار و قید کلمه مواد منفجره می باشد.

طبقه بندی یک ماده به عنوان ماده منفجره همیشه طبق برآورد های آزمایشگاهی انجام نمی گیرد، بلکه قضاوت کلی درباره ی عملکرد آن نیز در نظر گرفته می شود. شاید بهتر باشد که ماده منفجره را به دو نوع تقسیم کرد:

الف- ماده منفجره ای که برای ایجاد انفجار به کار برده می شود.

ب- ماده ای که بدین منظور مورد مصرف قرار نمی گیرد ولی به واسطه خاصیت قابل انفجار بودن خود مخاطراتی را به بار می آورد.

۲) مواد سمی : ورود مقدار کمی از مواد سمی به بدن می تواند بیماری مهلک یا مرگ به وجود آورد. ممکن است این خطر با بلعیدن، استنشاق بخار، فیوم، غبارها و در بسیاری از مواقع در اثر تماس پوستی ایجاد شود. بعضی از این مواد اثر جمع پذیری دارند بنابراین اثرات مقادیر کم در تماس های مکرر می تواند خطرناک باشد. باید مسئله حفاظت را جدی گرفت و هر گونه تماس شخصی و یا لباسی را  بدون معطلی رسیدگی کرد. در حالتی که پوست با مواد آلی سمی تماس پیدا کرده است نباید آن را با حلال های متداول و یا آب داغ شستشو داد. مواد سمی شامل مواد زیر می باشد:

الف) مواد خیلی سمی، که سبب خطرهای بهداشتی بسیار وخیم حاد یا مزمن و حتی مرگ می شوند.

ب) مواد سمی، سبب خطرهای بهداشتی جدی بصورت حاد یا مزمن می شوند.

پ) مواد زیان آور، دارای خطرات محدود برای تندرستی طبق در نظر (EEC) گرفته جهت این مواد، به این صورت است که یک جمجه و دو استخوان متقاطع را نشان می دهد.

۳) مواد اکسید کننده : موادی که در اثر تماس با سایر مواد به خصوص مواد آتش زا، گرمای زیادی تولید می کنند باید دور از مواد آلی و مواد احیا کننده انبار شوند. روش استاندارد شناخته شده ای که درستی آن آزموده شده باشد برای تعیین یک ماده به عنوان اکسید کننده وجود ندارد.

برای قرار دادن  یک ماده در این گروه به خواص اکسید کننده ماده فعال به وجود آورنده آن توجه می شود. بطور مثال می توان «پراکسید های آلی» را در نظر گرفت که گرچه در دسته مواد منفجره طبقه بندی نشده اند ولی در اصل هم منفجره طبقه بندی می شوند به دلیل بی ثباتی، و هم اکسید کننده به دلیل داشتن این خاصیت در دستورهای(EEC)، این مواد را با دایره ای که در درون آن شعله ای وجود دارد و کلمه اکسید کننده درج گردیده است، مشخص می نمایند.

۴) مواد جامد بسیار آتش گیر : موادی که به آب و یا هوای مرطوب واکنش نشان می دهند و مقادیر زیادی گازهای بسیار آتش گیر خطرناک تولید می کنند. (شامل گازهای بسیار قابل اشتعال پایین تر از ۲۱ درجه سانتیگراد دارند.) این مواد خود به خود یا به دلیلی آتش می گیرند و چنان پیگیر و شدید می سوزند که ایجاد مخاطره می نمایند. (EEC) برای این ماده یک شعله با جمله «فوق العاده قابل اشتعال» را در نظر گرفته است.

۵) مواد خورنده : موادی هستند که می توانند نسوج زنده را خراب کنند. در این مورد حفاظت چشم ها و پوست در اولویت قرار دارند. بسیاری از این مواد خورنده می توانند در مدت چند ثانیه پس از تماس، صدمه برسانند. باید وسایل شستسو در دسترس بوده، اگر کسی از آن بخورد فوراَ باید مقدار کافی آب بنوشد. تعدادی از مواد خورنده شدیداَ به آب واکنش می دهند و تعدادی نیز با فلزات معینی، گازهای بسیار آتش گیر تولید می کنند.

۶) مواد تحریک کننده (سوزش آور) : شامل مواد جامد، مایع، غبار و بخار هستند که می توانند سبب تورم پوست یا غشای مخاطی و یا تحریک دستگاه تنفس شوند.

 

حمل و نقل مواد شیمیایی :

حمل و نقل این مواد ممکن است در سطح مجتمع، از کارخانه ای به کارخانه دیگر و یا از شهری به شهر دیگر صورت پذیرد. طریقه حمل و نقل بستگی به حالت فیزیکی، خاصیت شیمیایی، مقدار ماده مورد حمل و بعد مسافت بین مبدأ و مقصد، که با توجه به این عوامل وسیله حمل و نقل انتخاب می شود. حمل و نقل مواد پیمانه ای است مثل حمل مواد در داخل ظروف و بشکه ها توسط کامیون، راه آهن، کشتی و غیره و یا پیاپی (پیوسته) است، مانند حمل توسط نوار نقاله و یا لوله ها (خطوط لوله).

بسته بندی : برای اینکه بتوان اجناس را به آسانی بارگیری و باربری کرد باید بسته بندی آنها مناسب با این منظور باشند.

الف- مواد جامد؛ را در بشکه های چوبی یا آهنی که دیواره آن موج وار است، می ریزند. گاهی ممکن است از قبل  در پاکت های کوچک کاغذ، ظروف کوچک شیشه ای یا پلاستیکی بسته بندی شده باشند.

ب- مایعات؛ در ظروف شیشه ای، پلاستیکی کوچک و یا در مخازن بزرگ نگهداری و از طریق لوله منتقل می کنند.

پ- گازها؛ در سیلندرهای کوچک و یا در مخازن بزرگ نگهداری شده برای حمل و نقل از طریق لوله عبور داده          می شوند.

آموزش کارکنان حمل و نقل : مسئله ویژه در حمل و نقل، تماس پرسنل با مواد شیمیایی می باشد که از خواص مخاطرات و اندازه مجاز آن اطلاع ندارند. این اشخاص بیشتر شامل باربرها، کمک راننده ها، خدمه وسایل پرسنل عامل خط آهن یا جاده، کارکنان انبارها و هرکسی که موقع حادثه دیدن وسیله حمل و نقل و یا بروز هر مسئله ای در معرض خطر قرار می گیرد. همانگونه که کارگران صنایع شیمیایی  در مورد مواد خطرناک مسائل ایمنی مربوط به آنها راهنمایی شده اند، کارگران حمل و نقل نیز باید در آن مورد آگهی (مختصر) یابند.

آئین نامه حفاظتی در مورد حمل و نقل مواد شیمیایی :

۱) تمام فیلترها و قسمت های اتصال باید طوری ساخته شوند که در موقع عبور قطعات و ذرات ناخواسته، یا بروز آلودگی به هر گونه که باشد سیستم را قفل و از عبور ناخواسته مواد جلوگیری کنند.

۲) در جاهایی که گردهای بسیار نرم به وسیله دستگاههای هوایی که قسمتهای فلزی در تمام مسیر انتقال گردد، از نظر هدایت الکتریکی به یکدیگر و به زمین وصل شوند.

۳) نباید مواد بسیار مخاطره آمیز از مناطق پرجمعیت عبور داده شوند.

۴) عدالت صریح و واضح به جدار بیرونی کامیون چسبانده می شود تا مشخص کننده مخاطره آمیز بودن مواد باشد.

۵) اگر مواد شیمیایی مخاطره آمیز از بین دو شهر عبور می کنند، آئین نامه ایمنی وسایل حمل و نقل به همان شدت داخل شهرها در بزرگراه ها نیز اجرا شوند.

۶) تمام کامیون ها و وسایل نقلیه برای جابجایی مواد باید مجهز به سیم برق گیر باشند.

۷) فاصله کافی برای عملیات انبار کردن و بطور کلی مقررات موضوعه جهت مواد قابل اشتعال و انفجار کاملاً رعایت شوند

 

 آیین نامه حفاظتی در مورد حمل و نقل مواد شیمیایی

تمام لوله­ها و سیستم­های انتقالی باید طوری تعبیه شوند که حداقل میزان نشت را تضمین کند.

تمام فیلترها و قسمت­های اتصال باید طوری ساخته شود که در موقع عبور قطعات و ذرات ناخواسته، یا بروز آودگی به هرگونه که باشد، سیستم را قفل و از عبور ناخواسته مواد جلوگیری کند.

تمام نقاط جوشکاری شده خطوط انتقال سیالات در شهرها و دیگر اتصالات باید در برابر نشت مقاوم باشند.

تمام لوله­ها و یا مخازن مواد باید برحسب قوانین و مقررات کشوری و آیین­نامه­های مربوط در این مورد رنگ­آمیزی و علامت­گذاری شوند.

تمام لوله­ها، فیتینگ­ها و موارد مشابه استفاده شده در سیستم انتقال باید مناسب با موادی باشند که با آنها کار می­کنند و در تماس هستند.

دستگاه­های تنظیم فشار و یا کاهش فشار(شیرهای فشارشکن) لازمه سیستم­های شیمیایی هستند که با فشار کار می­کنند.

در جایی که گردهای بسیار نرم به وسیله دستگاه­های هوایی (پنوماتیک) که قسمت­های فلزی دارند انتقال داده می­شوند باید قسمت­های فلزی در تمام مسیر انتقال از نظر هدایت الکتریک به یمکدیگر و به زمین وصل باشند.

در جایی که مایعات از مخزن­های ذخیره به تانکرها و بارکش­ها انتقال داده می­شوند باید بدنه فلزی مخزن ذخیره و نیز بدنه بارکش را به زمین متصل کرد.

نباید مواد بسیار مخاطره­آمیز از مناطق پرجمعیت عبور داده شوند.

علامت مخاطره آمیز بودن مواد موجود در تانکر کامیون باید به طور آشکار به جدار بیرونی تانکر چسبانده شود.

اگر مواد شیمیایی مخاطره­آمیز میان شهرها حمل و نقل شود، آیین­نامه ایمنی وسایل حمل و نقل به همان شدت درون شهرها در بزرگراه­ها نیز می­باید اجرا شود.

رعایت کلیه نکات ایمنی حمل و نقل(ترابری) برای انتقال مواد شیمیایی مانند نصب علایم و نوشته­های لازم روی محموله و دیگر احتیاط­های ایمنی، الزامی است.

تمام کامیون­ها و وسایل نقلیه برای جا­به­جایی مواد شیمیایی باید به سیم برق­گیر مجهز باشند.

فاصله کافی برای عملیات انبار کردن و به­طور کلی مقررات موضوعه جهت مواد قابل اشتعال و انفجار باید به­طور کامل رعایت شود.

 

طرح آمادگی پیشگیری

جهت مقابله با حوادث مواد شیمیایی لازم است تا ارگانها و نهاد های مختلف بطور هماهنگ و با برنامه ریزی دقیق اقدام نمایند که در زیر به برخی از پیشنهاد ها و مشکلات پیش رو اشاره می کنیم.

الزام فرستندگان کالا به آگاه کردن شرکت از نوع خطر محموله

در کوتاه مدت : تأییدیه ای مبنی بر آگاه کردن شرکت از نوع خطر محموله و اقدامات احتیاطی لازم ازسوی فرستنده با امضای دو طرف به عنوان سند حمل در مراحل بازرسی مورد رؤیت واقع شود.

در بلند مدت : سامانه الکترونیکی نظارتی جامعی برای حمل و نقل مواد خطرناک با تعریف سطوح مختلف دسترسی برای فرستندگان و گیرندگان کالا، شرکتهای حمل و نقلی، پلیس راه، گمرک، سازمان راهداری،هلال احمر، اورژانس، محیط زیست و دیگر نهادهای مرتبط ایجاد گردد

تفکیک محل سوختگیری وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک

در کوتاه مدت : فهرستتی از جایگاههای ستوختگیری که از نظر فضا و امکانات قابلیت تفکیک حداقل یک پمپ را برای استتتفاده وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک دارند شتتناستتایی گردند و پس از اتمام عملیات اجرایی تابلوی ویژه ای نیز در ورودی آنها نصتتگ گردد تا در مرحله بعد به شتترکتها و رانندگان مکان های مجاز سوختگیری وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک اطلاع رسانی شود.

در بلند مدت : جایگاههای ویژه ستوختگیری وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک احدا یا ساماندهی گردد و لازم است تا این جایگاهها به تجهیزات ایمنی خیلی فراتر از یک جایگاه سوختگیری عادی مجهز گردند.

انتخاب وسیله نقلیه با توجه استانداردهای لازم برای حمل هر نوع ماده خطرناک

در کوتاه مدت : آشنایی همه نیروهای درگیر در بخش کنترل ناوگان با استانداردهای مورد نیاز از طریق برگزاری دوره های آموزشی و تخصیص بودجه برای اجرایی کردن آن توسط بخشهای خصوصی.

در بلند مدت : استقرار سامانه الکترونیکی نظارتی جامع حمل و نقل مواد خطرناک جهت آگاه ساختن نهادهای نظارتی از استاندارد بودن خودروی ثبت شده در سامانه و تطبیق خودرو با نوع محموله .

  رعایت ضوابط مربوط به نصب پلاکاردهای تعیین نوع مواد

در کوتاه مدت : معرفی مراکز مجاز توزیع پلاکاردهای استاندارد و افزایش توان نظارتی در این زمینه .

در بلند مدت : استفاده از تکنولوژیهای هوشمند تطبیق پلاک خودرو ثبت شده در سامانه الکترونیکی نظارتی جامع حمل و نقل مواد خطرناک با نوشته ها، شماره و نوع پلاکارد نصب شده بر روی خودرو و ارسال اخطار به اولین پاسگاه پلیس راه برای جلوگیری از تخلفات.

پیش بینی تمهیدات و تجهیزات ایمنی

-همراه داشتن تجهیزات ایمنی متناسب با نوع ماده خطرناک

در کوتاه مدت : بایستتی بخش خصتوصی به عنوان ناظر و امین کارفرما وارد صحنه شود تا تهیه و نظارت بر استفاده صحیح از این تجهیزات زیر را در مبدأ حرکت برعهده گیرد:

۱ -جلیقه زرد رنگ احتیاط مطابق با استاندارد ۴۷۱EN

۲ – عینک جهت حفاظت از چشم در مقابل حرارت و خطرات ناشی از واکنشهای شیمیایی مواد خطرناک.

۳ – ماسک مناسگ برای تصفیه بخارها و گازهای ناشی از محمولات سمی.

۴ – دستکش لاستیکی مناسگ و مقاوم در برابر مواد شیمیایی.

۵ – چکمه لاستیکی مقاوم در برابر مواد شیمیایی.

۶ – تن پوشی سراسری از جنس مواد ضدآب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی.

۷ – چراغ قوه دستی

۸ – بطری حاوی مایع شستشوی چشم.

۹ – بطری حاوی آب

در بلند مدت : با برگزاری دوره های آموزشی تئوری و عملی چرایی لزوم به همراه داشتن این تجهیزات به رانندگان و مدیران شترکتهای حمل و نقلی آموز داده شتود تا به تدریا استفاده از تجهیزات مناسگ به سطح قابل قبول افزایش یابد.

مشخص کردن مسیر حرکت و توقفگاه های خودروهای حامل مواد خطرناک

در کوتاه مدت : تعیین مسیرهای عبور مواد خطرناک از طرف اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و برخورد بدون اغماض با متخلفین، و احداث توقفگاههای موقت در اطراف شهرهای بزرگ و طول مسیرهای پرتردد.

در بلند مدت : آگاه شدن تیم نظارتی از خروج راننده از مسیر تعیین شده و یا توقف در محلهای غیرمجازبا نصبGPS روی وسیله نقلیه با راه اندازی سامانه الکترونیکی نظارتی جامع حمل و نقل مواد خطرناک و برخورد با تخلفات.

طرح ساماندهی و بازسازی

-راهداری

-ادارات راه و شهرسازی)راهداری( ، موظف به مدیریت و نظارت بر پاکسازی صحنه حادثه میباشند.

– ادارات راه و شهرسازی موظفند در حوزه استحفاظی خود نسبت برقراری ارتباط با شرکتهای متصدی پاکسازی صحنه حادثه اقدام نماید و در صورت نیاز راهداری باید با استفاده از ماشین آلات خود خدمات زیر را ضمن انجام هماهنگی با پلیس راه ارایه دهد:

خارج نمودن خودرو از صحنه حادثه.

خارج ساختن ضایعات و بقایای تصادف از محل و پاکسازی سطح جاده جهت بازگرداندن ظرفیت آن به شرایط قبل از وقع تصادف.

شرکتهای حمل و نقل مواد خطرناک

حضور مسوول شرکت در صحنه حادثه، الزامی است و مسئولیت پرداخت هزینه پاکسازی صحنه حادثه ناشی از مواد خطرناک را بر عهده شرکت خاطی می باشد. بجز بر عهده گرفتن هزینه پاکسازی حواد موادخطرناک خودروهای حامل مواد خطرناک از سوی شرکتهای حمل کننده این مواد ، همچنین شرکت حامل ، خود می تواند به تشکیل واحدهای مخصوص مدیریت و پاکسازی صحنه حواد ترافیکی مواد خطرناک پرداخته و با توجه به معیارهای مربوطه اقدام به پشتیبانی ازحمل مواد خطرناک نماید .

شرکتهای متصدی پاکسازی

جهت حل مشکلات مربوط به بخش پاکسازی صحنه حواد مواد خطرناک، عقد موافقتنامه هایی بین شرکتهای متصدی پاکسازی و ادارات راه و شهرسازی، راه کار پیشنهادی می باشد.

نویسنده :

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ساملباس کار خادمچهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSEتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test