جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - Friday 15 December 2017
کد خبر : 16968
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
بازدید: بازدید: 13611

مجموعه مقالات دومین همیاش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری:

بررسی دینامیکی و استاتیکی زمان امدادرسانی در بحران های شهری


بررسی دینامیکی و استاتیکی زمان امدادرسانی در بحران های شهری

بررسی دینامیکی و استاتیکی زمان امدادرسانی  در بحران های شهری در مواجه با مخاطرات محیطی (مطالعه موردی آتش نشانی تهران) وقت طلاست همان طورکه دراین ضرب المثل مشاهده می کنیم زمان بسیار ارزشمنداست وهدف ما پیدا کردن راه حلی برای رسیدن به موقع وطبق استاندار جهانی به محل حادثه هستیم راهی که کم هزینه  باشد بازدهی زمانی سریع داشته باشد قابل اجراء باشد در مناطق […]

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

بررسی دینامیکی و استاتیکی زمان امدادرسانی  در بحران های شهری در مواجه با مخاطرات محیطی

(مطالعه موردی آتش نشانی تهران)

وقت طلاست همان طورکه دراین ضرب المثل مشاهده می کنیم زمان بسیار ارزشمنداست وهدف ما پیدا کردن راه حلی برای رسیدن به موقع وطبق استاندار جهانی به محل حادثه هستیم راهی که کم هزینه  باشد بازدهی زمانی سریع داشته باشد قابل اجراء باشد در مناطق شهری و برون شهری، باتوجه به مشکلات امروزه و هدف از سریع رسیدن به محل حادثه به این معناست که جان افرادی که درخطر هستند نجات دهیم و همچنین اموالی که درخطر نابودی است.

این پژوهش ازنوع تحلیلی بوده واز تجربیات، آزمایشات ونظرسنجی های موجود بهره گرفته شده است طبعاً مدیریت ورهبری وفرماندهی دراین سازمان ها ازنقش فوق العاده و بسیار با اهمیتی برخوردار است. چرا که دراین سازمانها هر دو نوع تصمیم گیری جریان دارد. تصمیم گیری در شرایط عادی و عمومی وتصمیم گیری در موقعیتهای اضطراری و ویژه( هنگام بروز خطر).

فرآیند تصمیم گیری وبازتاب تصمیمات انتخابی وارزشیابی تصمیمات، ایجاد روندبازنگری به منظور اصلاح روشها وسیاستها وجمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها همگی به دانش مدیریت و رهبری تکیه دارند لذا ابزار کمک کننده به مدیریت و فرماندهی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری کارآمد می باشد سرعت و دقت برای کاهش زمان وافزایش کیفیت دو پارامتر اصلی در زمان حرکت و رسیدن به محل عملیات می باشد که کیفیت با دقت و ایمنی همراه خواهد بود.پس اگر این اصول رعایت شود صرفه جویی در استفاد ه از نیروی انسانی، سرعت عمل، کاهش احتمال خطای ستاد فرماندهی، دقت بیشتر در یافتن نشانی و کروکی محل حادثه و کاهش تماسهای غیرضروری از مزاحمین تلفنی با سامانه ۱۲۵ این دست موارد در نتیجه جلوگیری از افزایش آتش سوزی را رقم میزند.

بررسی دینامیکی و استاتیکی زمان امدادرسانی در بحران های شهری

زمانی که آتش درصنعت، اجتماع، زندگی، طبیعت و.. . نتوانستیم آنرا کنترل کنیم شاهد خساراتی به اموال و جانها هستیم پس به این مطلب می رسیم با توجه به تجربه ای که انسانها بدست آورده اند ثابت شده است که اگر آتش را نتوانستیم اطفاء یا کنترل کنیم و همچنین درمحل باشد که اکسیژن(هوا) مواد قابل اشتعال مناسب باشد آتش پیشرفت کرده و تا تمامی مواد بسوزد و یا اکسیژن کم شود یا و با مواد اطفایی خاموش شود. این گونه است که هرچه در آتش سوزی سرعت اطفاء حریق بالا باشد از پیشرفت آتش جلوگیری می شود کنترل کردن آن راحت تر می باشد. دست یافتن به این مسئله، رسیدن به موقع به محل حادثه در کمترین زمان ممکن را نیاز دارد و متعاقباً هم درحادثه خسارات کمتری راشاهد هستیم وهم احتمال حادثه به ماموران امدادی هم کمتر می باشد .و با امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اطفائی کمتری نیاز داریم هم هزینه ی کمتری برای سازمان آتش نشانی صرف میشود وهم برای فرد و محل حادثه دید لذا نیاز است بلحاظ دینامیکی و استاتیکی و نیروی انسانی و تجهیزات تدابیری اتخاد گردد.

درزمان حوادث دیررسیدن آتش نشانی مورد اعتراض مردم بیشتر است تا طرز و نوع اطفاء وزمان آن پس رسیدن به محل حادثه در ذهن مردم جا افتاده تا زمان اطفاء حریق و یا نجات جان افراد، سریع یا به موقع رسیدن به محل حادثه نیمی از عملیات محسوب می شود بطوری که از لحاظ روحیه و بار روانی در پرسنل بسیار موثر می باشد.

 بعنوان مثال اگر حریق خودروئی را در پارکینگ ساختمان در زمان ابتدایی با یک یا  دو خاموش کننده دستی اطفاء می شود درطی چند دقیقه با اعزام یک دستگاه خودرو آتش نشانی و حتی دیگر ما شاهد حریق دراکثر پارکینگ هستیم ودراین حالت دیگر یک ایستگاه جوابگوی این مسئله نیست. نیاز به دو ایستگاه ولو بیشتر نیاز است. پس برای آتش نشانان یک ثانیه هم ارزشمند است چرا چون همین یک ثانیه یا یک لحظه بتوان ازیک سقوط ویا یک انفجار و… جلوگیری کرد با برنامه ریزی دقیق تمرینهای روزانه، هفته ای، ماهانه و… تجهیزات ناوگان خودرویی سازمان آتش نشانی، استفاده از خوردوهای پیشرفته و پرشتاب و موتور سیکلت و هلیکوپتر که هرکدام درسطح حوزه خاص خود حتی درمناطق ای مانند نمایشگاه ها تجمعات گسترده ای که مناطق کوچک است  وجمعیت انبوه است. از دوچرخه ، اسکیت و… می توان استفاده کرد، احداث ایستگاههای آتش نشانی با توجه به استانداردهای موجود بتوان در زمان بسیارکم و معمول به محل حادثه در شهرهای بزرگ حضور پیدا کرد. در شهرهای بزرگ مشکل ترافیک ازجمله مشکلات اصلی محسوب می شود و آتش نشانی هم درگیر این مسئله است با توجه به مسیرهای ویژه وخاصی که در معابر تعیین می شود باز هم این مشکل بطور کامل حل نشده اما موثر بوده است که طبق آمار سازمان آتش نشانی تهران تغییر در جدول شماره ۱ قابل مشاهده می باشد.مشکلات و مخاطراتی که باعث می شود در زمان رسیدن تیم عمل کننده در محل عملیات، زمان افزایش واززمان مناسب فاصله گرفت .

آتش نشانان براساس شغل ویژه خودبطور ۲۴ ساعته درمعرض بسیاری ازاسترس های روحی وروانی وصدمات فیزیکی ،شیمیایی وغیره قرار می گیرند با توجه به مطالعات و بررسی ها ،آتش نشان درهرمأموریت می توانند در معرض عوامل زیان آور مختلفی قرار گیرندکه سلامتی آنها را تهدید می نماید این عوامل وآثار ناشی از آنها درزیر تشریح می کنیم:

۱ـ صدای زنگ حریق وحادثه

۲ـ استرس رانندگی باخودروهای سبک وسنگین

۳ـ استرس جوابگویی به بیسیم

۴ـ محرک سیستم عصبی(ناهنجار آژیر ونور زننده چراغ گردان)

۵ ـ ارگونومی وسایل، تجهیزات حفاظت فردی

۶-درترافیک ومعابر کم عرض و تقاطع های غیر هندسی

۷- انجام خدمت درکارهای شیفتی ۲۴ ساعته

۸-انجام امور ایستگاهی و درگیر بودن پرسنل در خارج امور حوزه عملیاتی

۹-اعزام به محل عملیات در ساعات شب و تاریکی

مهمترین رکن و اصول تیم های عملیاتی برای زمان اعزام به محل عملیات تا خاتمه آن بیان کرد

الف- ایمنی:

۱- ایمنی پرسنل

۲- ایمنی درمسیرحرکت و محدوده عملیات

۳-ایمنی حادثه دیدگان ومحل حادثه

ب- دقت کار:

۱-اطلاعات کامل بانک املاک شهری( نوع تصرفات)

۲-تطبیق اطلاعات دریافتی با واقعیت

۳- استقرار سیستم های هوشمند و دستیار

۴-ارسال پیام مناسب و کامل به ایستگاه نزدیک حادثه

ج- سرعت عمل:

۱-مدیریت ترافیک توسط ستادفرماندهی و سیستم های هوشمند

۲-اشراف کلیه پرسنل به نوع معابر و بناهای محدوده

۳-ارسال اطلاعات مخصوصا آدرس به تیم اعزامی کتبی باشد

۴- ارسال آدرس اطلاع دهنده به وسیله سیستم مخابراتی

۵-معابر تنگ و عرض کم تر از۳متر برای عبور ناوگان خودروی

۶-عدم فضای کافی دراطراف محل حادثه و بنا در استقرارخودروی تیم اعزامی

بکار گیری از سیستم های هوشمند و جامع مانند GIS

 

روح اله ابراهیم زاده چمازکتی *۱، حمیدرضا امانی ۲

۱– کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری – سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

۲- دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری  دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم تحقیقات گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری-تهران،ایران

hra125_4@yahoo.com

نویسنده :

چه امتیازی می دهید؟
5 / 5.00
[ 1 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامپاک پایرواجلاس سالانه جوامع ایمن ایراننمایشگاه جایگاه سوخت و صنایع وابستهکنفرانس ملی مدیریت کلانشهر ها سومین همایش تخصصی رفتار شناسی حریقسومین همایش و نمایشگاه ایمنی ،اطفا حریق،امداد و نجات تبليغات
test