پنج شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - Thursday 29 June 2017
کد خبر : 17698
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
بازدید: بازدید: 411

مقاله(قسمت 2)

الگوی نوین تخلیه ساختمان های بلند مرتبه به وسیله آسانسورهای آتشنشان و لابی های مرتبط با آنان


۲۱ct5xe
تخلیه اضطراری به معنای قصد خروج از ساختمان توسط ساکنان یک ساختمان به دلیل بروز حادثه ای که تهدید کننده جان آنها میباشد تعریف میشود

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

مفهوم نوین تخلیه اضطراری:

((تخلیه اضطراری به معنای قصد خروج از ساختمان توسط ساکنان یک ساختمان به دلیل بروز حادثه ای که تهدید کننده جان آنها میباشد تعریف میشود.[۶])).این تعریف قدیمی تعریفی است که از تخلیه اضطراری در ساختمان های شهری شده است و فرآیند تخلیه آن شامل سه مرحله شناخته شده است.

  1. آگاهی یافتن از خطر آتشسوزی توسط یک محرک خارجی( فرآیند شناسایی و شناخت خطر)
  2. حرکت به منظور خروج از منطقه خطر ( حرکت به سمت محل امن یا پناه گیری در یک مکان امن)[۷]
    تایید و پاسخ به شاخص های خطر ( فرآیند تصمیم گیری متصرفان)۵۵۵

    شکل شماره یک :شکل شماتیک منطقه بندی فضاهای ساختمانی بر اساس مدل بکارگیری آسانسور های آتشنشانی

    • شماره یک: باکس ستون آسانسور ویژه حریق
    • شماره دو: باکس ستون پلکان اضطراری
    • شماره سه: باکس های لابی های امن مقاوم در برابر حریق در مجاورت دو ستون آسانسور ویژه آتشنشان و پلکان اضطراری
    • شماره چهار و پنج: تراز های مختلف طبقات ساختمان

     

    مفهوم نوین تخلیه اضطراری با تاکید بر مدلسازی حرکت آتش و محصولات سمی آن در ساختمان ها و مدل سازی کامپیوتری آن شکل می گیرد و در واقع تماییز شیوه های نوین تخلیه اضطراری ساختمانی، تفاسیر متفاوت و بروزی است که از این سه مرحله و بر اساس تجربیات حاصله و تکنولوژی نوین انجام میگیرد..مفهوم تخلیه نوین ساختمانهای بلند مرتبه بر اساس تخلیه هوشمندانه و مرحله ای استوار شده است در این فرآیند برای تمامی تیپ افرادی که در ساختمان آتش گرفته حضور دارند از مردان و زنان میان سال گرفته تا نوباوگان ،کهنسالان و بیماران سناریو امدادی مشخص و مخصوص به آن دسته در نظر گرفته شده است تا در صورت وقوع خطر احتمالی امکان امدادرسانی و نجات برای تمام ساکنان یک ساختمان به صورت مساوی و در بالاترین حد خود در نظر گرفته شده باشد. این مفهوم نوین تخلیه براساس معرفی دو فاکتور اصلی آسانسورهای ویژه آتش نشانی و همچنین فضای امن مقاوم در برابر آتش شکل گرفته است .

    آسانسورهای ویژه آتشنشانی و فضای امن مجاور آنان:

    راه حلی که در نوین ترین سیستم های تخلیه اضطراری ساختمانی امروزه مد نظر است استفاده از یک یا چند آسانسور با قابلیت های ویژه و منحصر به فردیست که بتوانند در زمان حریق احتمالی نتنها غیر فعال نشوند بلکه نیروهای امداد رسان به منظور تسریع در فرآیند امداد رسانی و حفظ آمادگی بدنی خود از سو و در سویی دیگر انتقال مناسب و صحیح افراد مصدوم و یا معلول و همچنین کهنسالان به تراز تخلیه خروج منتقل کنند.در مدل تمامی افرادی که به هر دلیل قادر به ترک تراز خود نمیباشند و یا امکان استفاده از پلکان اضطراری را ندارد در لابی امن و مقاوم در برابر حریق و محصولات سمی آن به انتظار فعال شدن آسانسورهای آتشنشان و فرا رسیدن کمک و تخلیه توسط نیروهای امداد رسان باشند.[۸

    ۴۴۴

    شکل شماره دو :آسانسورهای آتشنشان باید به واسطه تابلوهای نمایشی همچون شکل مشخص و متمایز از سایر آسانسورها گشته باشند.

    نتیجه گیری و بحث پیرامون مراحل تخلیه ساختمان توسط آسانسور ویژه آتشنشانی:

    مرحله اول در تخلیه اضطراری خروج: (عملکرد تمامی آسانسورهای یک ساختمان در مرحله اول از فرآیند سه مرحله ای تخلیه اضطراری ساختمان):

    آسانسورهایی با سرویس دهی عمومی  به علت امکان وقوع حوادث احتمالی در شرایط بحرانی باید از سرویس دهی عمومی خارج شوند بدین منظور با اعلان شروع هشدار خطر مرکز کنترل آسانسورهای عادی باید متصل به آژیر اعلان خطر باشند و اتاق کابین خود را بدون باز شدن در هیچ تراز طبقه ای به تراز تخلیه خروج منتقل کنند و سرنشینان خود را تخلیه کرده و از سرویس دهی کاملا خارج شود.آسانسورهای ویژه آتشنشانی نیز در مرحله اول فرآیند تخلیه اضطراری باید از همین الگوریتم حرکتی استفاده کنند[۸].

    ساختمانی که پیش از این توسط مهندسان حریق به دو یا چند منطقه حریق مجزا تقسیم شده است توسط سیستم هوشمند اعلام خطر هوشمند خود صرف وجود خطر را الزاما به منطقه های درگیر خطر هشدار میدهد و از در گیر کردن تمامی متصرفان ساختمانی جلوگیری میکند.سپس تمامی متصرفان منطقه در خطر موظف میشوند خود را به لابی ( فضاهای امن مقاوم در برابر حریق و محصولات آن) که از پیش تعیین شده است برسانند.دسترسی به این فضاها میبایست بدون الزام به تغییر تراز باشد و در صورت تغییر اختلاف تراز در یک سطح میبایست به واسطه جانمایی رمپ یک معلول حرکتی و یا یک بیمار بستری بر روی برانکارد بتواند خود را به فضای امن مورد نظر برساند.مساحت این فضا باید به واسطه ضریب های مهندسی شده ای در نظر گرفته شده باشد تا گنجایش متصرفان احتمالی خود در شرایط بحرانی را داشته باشد.

    پس از حرکت متصرفان منطقه در خطر به سوی فضای امن در نظر گرفته شده آن دسته از متصرفانی که امکان استفاده از دستگاه پلکان اضطراری را دارند میتوانند با دسترسی امن و محافظت شده تراز خود را به سمت تراز تخلیه خروج اضطراری ترک بنمایند و دسته دیگر که امکان استفاده از دستگاههای پلکان را ندارند نیز میتوانند در این فضا به انتظار فرا رسیدن امداد نیروهای آتشنشان بمانند.[۸]

    در این مرحله باید اطمینان حاصل کرد که آسانسورهای آتشنشانی دسترسی مستقیم به لابی امن طراحی شده دارند و همچنین دستگاه پلکان های اضطراری در نظر گرفته شده برا تخلیه اضطراری نیز بتوانند از طریق دسترسی ایمنی فضای امن را به سمت پلکان اضطراری ترک نمایند.همچنین آسانسوری، آسانسور ویژه شناخته میشود که در سه زمینه برقی ، مکانیکی و جانمایی معماری باید دارای شرایط ویژه و منحصر به فرد خود باشد تا بتوان آن را فاکتوری برای کمک به نیروهای امداد رسان در شرایط اضطراری در نظر گرفت.( این شرایط ویژه باید به تفضیل در ضوابط مربوط به ساخت و احداث آسانسورهای آتشنشانی برای اجرا ی صحیح توسط پیمانکاران ذکر گردد.)

    مرحله دوم در تخلیه اضطراری خروج:

    مرحله دوم تخلیه خروج از زمانی آغاز میگردد تمامی آسانسورها چه ویژه و چه معمولی سرنشینان اتاق کابین خود را در تراز تخلیه خروج پیاده می کنند و از سرویس دهی عمومی خارج می شوند.در این مرحله متصرفانی که توان استفاده از دستگاه پلکان های اضطراری را دارند خود را به تراز تخلیه خروج می رسانند و از ساختمان خارج می شوند. در طول این مدت متصرفانی که در فضای امن از پیش مشخص شده پناه گرفته اند در انتظار نیروهای امدادی هستند. در این زمان میبایست سلسله فضاهای امنی که از پیش مشخص شده اند کاملا دود بندی و مقاومت خود را در برابر حریق حداقل به میزان زمان دو ساعت حفظ نمایند و سیستم تعبیه هوای اضطراری فضای امن باید شروع به کار  کرده و به تامین هوای تازه فضای امن و اکسیژن متصرفان نیازمند آن بپردازند. در این زمان دود بندی لابی های امن باید هم از سوی فضای مجاور طبقه و همچنین از سوی درب آسانسور های آتشنشان سرنشینان خود را از گزند دود و محصولات سمی ناشی از حریق حفظ نمایند.[۹]

    آنچه که در انجام موفق فرآیند دوم( که بخشی از آن شامل انتظار بخشی از متصرفان نیازمند امداد در فضای امن میباشد) مهم است تضمین دود بندی درب ها و درزهای فضای امن و مقاومت مصالح سازنده لابی به مدت دو ساعت در برابر آتش است که باید در هنگام تحویل ساختمان از سوی مسئولین ذی صلاح تایید شود.

    مرحله سوم و پایانی تخلیه اضطراری :

    در این مرحله امدادگران ذی صلاح با رسیدن به ساختمان حادثه کنترل آسانسور های آتشنشان را بدست میگیرند و به واسطه کلید های مخصوص آسانسورهای ویژه دوباره به سرویس دهی به امداد رسانان میپردازند . در این مرحله آسانسورها تامین برق مورد نیاز خود را از مولد های ذخیره برق انجام خواهند داد بگونه ای که سیستم دیگر نیازمند تامین برق از منابع شهری نخواهد بود.[۱۰]

    در این مرحله آتشنشانان با رساندن خود به فضاهای لابی امن طبقات به سرعت اقدام به تخلیه متصرفان در انتظار کمک خواهند ، بدین منظور امکانات حمل معلولین بر روی ویلچر و همچنین برانکارد درون هر کابین وجود خواهد داشت پرداخت در این مرحله ویژگی های زیر برای آسانسورهای آتشنشان باید تامین شود.لازم به ذکر وجود و صحت عملکرد موارد زیر در این مرحله نیز میبایست از پیش مورد تایید باشد.در این مرحله نیز باید پیش بینی هرگونه خطر احتمالی برای احتمال از کار افتادگی احتمالی آسانسور نیز انجام شود تا جان آتشنشانان و متصرفانی که در شرایط بحرانی از آن استفاده میکنند تامین شود.

     

    ۳۳۳

    ۲۲۲

    شکل شماره سه: نمایش دهنده نحوه خروج یک آتش نشان به وسیله دریچه فرار و نردبان اختصاصی کابین در صورت وقوع نقص احتمالی آسانسور ویژه در شرایط بحرانیست

     

    نتیجه گیری:

    با افزایش روزافزون ساخت و ساز های بلند مرتبه و پرتراکم به واسطه توسعه شهرنشینی خطری پنهان در کمین متصرفان این گونه بناهاست و تنها زمانی آشکار خواهد شد که حادثه ای تلخ نظیر آنچه در ساختمان پلاسکو تهران رخ داده است باعث توجه عامه مردم به آن شود .فاکتور سرعت در تخلیه یک ساختمان در شرایط اضطراری یکی از حیاتی ترین عواملی است که میتواند جان متصرفان و امدادگران را در زمانی که احتمال است حادثه از کنترل آتشنشانان و امدادگران خارج شوند.

    از قریب یکصد و پنجاه سال پیش که ساخت سازه های بلند مرتبه به واسطه فولاد محیا شد .مسئله آتشسوزی و راههای فرار احتمالی در هنگام چنین حوادثی از مهمترین مسائلی هستند که در حوزه ایمنی این ساختمان ها نقش ایفاء میکند.با گذشت زمان و وقوع حوادث آتشسوزی و تکان دهنده مدلهای مختلفی از خروج اضطراری به واسطه طراحی فاکتور هایی نظیر پلکان باز،پلکان اضطراری و پلکان های دور بند توسط کارشناسان حوزه ایمنی و ساختمان پیشنهاد شد که هرکدام در آزمون و خطا های بعدی نقاط نقص و منفی مهمی را در خود آشکار ساختند و کارشناسان این حوزه را به این نظر رساندند که تنها استفاده از دستگاه پلکان ، حال به هر نحوی که باشد نمیتواند پاسخگویی تمامی نیاز های متصرفان و امدادگران ساختمان در هنگام حریق باشد.

    آسانسور ها ؛ در ده هفتاد میلادی و به واسطه حوادث متعددی که آتشنشان در هنگام استفاده از آن در زمان آتش سوزی با آن مواجه شدند برای ایفای نقش امدادی از سوی کارشناسان ایمنی مناسب شناخته نشدند از این رو مدتها تصور امدادگران و مردم عادی بر این بوده است که استفاده از یک آسانسور در شرایط بحرانی و تحت هر حالتی خطرناک است.اما امروزه و به واسطه استفاده و شناخت بهتر از تکنولوژی های روز میتوان آسانسور هایی ویژه را طراحی کرد که بتوانند در هنگام حادثه علاوه بر آنکه خود به محلی خطر ساز تبدیل نشوند بلکه به عنوانی فاکتوری تاثیر گذار به امداد آتشنشانان و نیروهای امدادگر در تخلیه ساختمانهای در معرض حادثه بپردازند. آسانسور های ویژه آتشنشانی اگر بتوانند در همجواری فضاهای امنی به عنوان لابی قرار بگیرند متصرفانی که بدلایل معلولیت های جسمی و یا ذهنی و همچنین کهنسالی امکان تخلیه فوری ساختمان حادثه دیده را ندارند میتوانند در آن پناه گیرند و  منتظر فرا رسیدن کمک از سوی نیروهای امدادگر بمانند.

    پانویس ها (ارجاعات درون متن):

    1. A17.1-201X, Safety Code for Elevators and Escalators. ASME Codes and Standards.
    2. Ken.Fire safety in high rise Apartment Buildings. Ontario Association Architecture,Canada,2003
    3. Jonsson A,Andersson J&Nilsson D.A Risk Perception Analysis of Elevator Evacuation in High rise Buildings.5th Human Behavior in fire Symposium
    4. Averill,J,DMileti,D,SH,E.Federal investigation of fire Evacuation of the world trade center
    5. Kuligowski,ED, Hoskins,BL.Recommendation for Elevator Messaging Strategies.NIST report 1730,2012
    6. Kinsey MJ.Vertical Transport Evacuation Modeling.PhD Dissertation. University of Greenwich
    7. Noordermeer RHJ.Usage of lifts for Evacuation high-rise building projects.PHD Dissertation. Delft University
    8. Averill,J,DMileti,D,SH,E.Federal investigation of fire Evacuation of the world trade center
    9. .vertical Transportation in tall building.inCIBSE national technical conference, 2003-barney , gina
    10. Siikonen,M.L., Barlund Kim kontturi,Risto.Transportation Design for Building for Building Evacutian.ASME Internatnal \Mechanical ENGINEERING Congress

     

    منابع:

    1. Chien S,.Wen,W.A Research of the Elevator Evacuation Performance and Strategies for Taipei 101 Finicial Center, Journal of Disasters Research no6,2011
    2. Ronchi,Enrico,nilsson,Danniel.Assesment of Total Evacuation system for tall building: Literature Review .Fire Protection Research Foundation.2013
    3. Kealy,Martin.Fire Engineering super-tall: Anew Approach to Escape.in:CTBUH 8TH World Congress,Dubai,2008
    4. Purser,D,ABensilum,M.Quantification of Behavior for Engineering Design Standards and Escape time calculation Safety Science 38,2001,p.157-182
    5. Connor,D.J.Integrating Human Behavior Factors into Design. Fire Protection Engineering<2005,p.8-20
    6. Simon,lay.Alternative Evacuation Design Solutions For High-rise Building.CTBUH 8th World Congress
    7. Barber,D,.Merkestin,R.V.Will Occupants of tall Buildings Obey Instructions from Wardens in Staged Evacuation?THE Design Dellima Post September 11. In : CIB/CTBUH conference, Kuala lumpur,2003.
    8. Kinsey MJ.Vertical Transport Evacuation Modeling.PhD Dissertation. University of Greenwich
    9. Jonsson A,Andersson J&Nilsson D.A Risk Perception Analysis of Elevator Evacuation in High rise Buildings.5th Human Behavior in fire Symposium
    10. Noordermeer RHJ.Usage of lifts for Evacuation high-rise building projects.PHD Dissertation. Delft University
    11. .vertical Transportation in tall building.inCIBSE national technical conference, 2003-barney , gina
    12. Stranieri,gina.Use of elevator Durning EmEgrcies.CTBUH shanghi Conference procesdings,2014
    13. Siikonen,M.L., Barlund Kim kontturi,Risto.Transportation Design for Building for Building Evacutian.ASME Internatnal \Mechanical ENGINEERING Congress
    14. Berkman,Brenda.Developing a High-rise Residential Fire Safety Program Leading Community Risk Reduction(an Applied research project submitted to the national fire academy).NewYork city Fire Department:FDNY,USA,2004
نویسنده :

نمایشگاه cpse نمایشگاه isaf نمایشگاه cpse
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ساملباس کار خادمچهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSEتبليغات تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات
test