سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - Tuesday 17 July 2018
کد خبر : 12084
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
بازدید: -

ارزیابی ریسک فاکتور های مداخله گر در بروز حوادث عمده در فرایند های هیدروکربنی


X ارزيابي ريسك فاكتور هاي مداخله گر در بروز حوادث عمده در فرایند های هیدروکربنی

هدف مقاله ارائه شیوه و طرحی سیستماتیک و برنامه ریزی شده جهت بررسی حوادث و تعیین ریسک فاکتور های حوادث عمده در شرکت های نفتی می باشد تا بتوان با بکارگیری آن محیط کاری ایمن، کارا و بهره ور ایجاد کرد تا از همان طریق ارائه کیفیت خدمات همزمان با افزایش کیفیت زندگی کاری رخ دهد. ریسک فاکتور ها، عواملی هستند که در شکل گیری […]

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

هدف مقاله ارائه شیوه و طرحی سیستماتیک و برنامه ریزی شده جهت بررسی حوادث و تعیین ریسک فاکتور های حوادث عمده در شرکت های نفتی می باشد تا بتوان با بکارگیری آن محیط کاری ایمن، کارا و بهره ور ایجاد کرد تا از همان طریق ارائه کیفیت خدمات همزمان با افزایش کیفیت زندگی کاری رخ دهد.
ریسک فاکتور ها، عواملی هستند که در شکل گیری حوادث ، همانند کاتالیزور عمل نموده و احتمال بروز حوادث را در محیط های صنعتی افزایش می دهند.گاهی اوقات از ریسک فاکتور ها بعنوان عوامل مساعد کننده یا کمک کننده بروز حوادث ، یاد می شود.
از نظر کلتز بررسی حادثه، مثل پوست کندن پیاز است . زیر یک لایه از علل و پیشنهادات ، لایه های دیگری وجود دارند .
اما عموما کلماتی مثل ریسک ، علت ریسک ، ریسک فاکتور و نقص کنترل در بین متخصصین به اشتباه درک می گردد و برداشت های متناقضی بوجود می آید.این کلمات را با هم اشتباه نگیرید.کمبود خواب یک ریسک فاکتور جدی در محیط های صنعتی است. قطعا حذف ریسک فاکتور ، در پیشگیری از بروز حوادث نقش بسزایی خواهد داشت.
میانگین ضریب تکرار حوادث ناتوان کننده برابر ۵۷/۰ و میانگین ضریب شدت حوادث برابر۲۰۰ می باشد.به علت افزایش ضریب شدت در یک سال در کارکنان رسمی و پیمانکار این شاخص در مجموع کارکنان صنعت بیش از سه برابر افزایش یافته است. میانگین ضریب شدت حوادث در پیمانکاران ۳/۲ برابر کارکنان رسمی بوده است. ۴۵ درصد روز های از دست رفته ناشی از حوادث مربوط به سقوط بوده است. مهمترین علت حوادث شکستگی خطوط لوله خوردگی گزارش شده است.
بیشترین رخداد حوادث مربوط به فصل پاییز می باشد. بیشتر حوادث در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال اتفاق افتاده است. بیش از ۴۵% حوادث در صبح رخ داده است.بیشترین حوادث آتش سوزی(۸/۱۴%) در تیر ماه اتفاق افتاد.بالاترین حوادث در نفتکش های از نوع تریلر ساخته شده کارخانه ولوو به وقوع پیوسته است. مهمترین علت حوادث در نفتکشها سرعت و سبقت غیر مجاز و بعد از آن خواب آلودگی و خستگی راننده بوده مهمترین نوع حادثه واژگونی می باشد.۶۸ % حوادث در نفتکش ها بین ساعتهای ۲۴ تا ۸ صبح اتفاق افتاده است.
ثبت درست و به موقع حوادث ،یافتن حقایق مرتبط با منابع ریسک ، علل ریسک و ریسک فاکتورها ، از اساسی ترین عناصر یک برنامه موفق سیستم مدیریت ایمنی می باشد.هدف چیزی جز یادگیری از رخداد ها و فرصت های بهبود نیست.

 


دانلود این مقاله از پایگاه خبری بامنا

منبع : ناموجود
نویسنده : ناموجود

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 341
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نهمین نمایشگاه حفاظتی،امنیتی،پلیسی،ایمنی و آتش نشانی HSE  اصفهان چهارمین کنگره آسیاپاسفیک طب نظامی سام پاک پایرو نمایشگاه مجازی اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گازایران نهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی سازه و فولاد هفدهیمن نمایشگاه بین المللی لوازم و تجهیزات پلیسی،امنیتی و ایمنی تبلیغات
test